h1

Kort och Koncist

november 22, 2013

CT  Datortomografi / CT

Idag kom det ett brev, det som jag trodde skulle vara min CT var istället en remissfråga inför en CT. Jahapp. Var är mina CT-bilder då? (CT=Datortomografi-röntgen)

Ett enda papper, kort och koncist. Remissfrågan var dock intressant att läsa. Där stod det minsann saker som de inte berättat för mej vid sjuktillfället då jag fick en 6 veckor lång Ansiktsförlamning (Bell’s Pares). För den läkare som remitterade mej misstänkte först Stroke. Och senare lades jag in på sjukhus för att man misstänkte Borrelia. Prover och undersökningar visade sej senare att jag inte hade något av det. Min Bell’s Pares var ett mysterium. Men den antogs komma från Migränen och Nackskadan i kombination. D.v.s. de tror att detta triggade en ansiktsförlamning, Bells Pares.

Däremot står det nu i remissförfrågan att de misstänkte Tumör eller möjligen en variant av Epilepsi. Jasså?

Jag fick nu svart på vitt också orden jag minns (mitt minne är ju annars väldigt dåligt efter bilolyckan) att det var nånting med en förändring på ”4:e ventrikeln i hjärnan”. För det är det enda jag minns från 1994. Och sen stod det lite till, på latin och ”sjukhusspråk”. Men det avvaktar jag med att skriva något om tills att någon förklarat vad det betyder.

Däremot blir jag uppriktigt irriterad över att det rekommenderats MRT (Magnetröntgen) och ytterligare undersökningar som jag faktiskt aldrig fick. Varför gjordes ingen uppföljning? Det är klart och tydligt att de inte kunde tillräckligt på den tiden, att de inte visste vad de skulle göra. Bara uttrycket ”Oklar huvudvärksbeskrivning” säger en del. Men nu är det förhoppningsvis på väg att bli bättre när jag inom kort kommer träffa en av världens bästa neurologer, i London. Det känns bra att en av fyra journaler ändå hittades till slut, även om jag hellre sett att jag fått alla med mej till London. Men nu finns det bevis på att jag iallafall sökte vård och att undersökningar gjordes, något som läkarna och neurologen inte hittade förut. Och att det kan finnas mer, om de bara gräver i arkiven!

Jag ger inte upp, jag ska se till att få allt, även om det blir efter besöket i London. Om än det bara blir för min egen del. Det kan ju vara till nytta i framtiden att ha. Så det inte blir som hos neurologen här i Sverige i Dec 2012, där han ryckte på axlarna när han inte fann mina undersökningar och CT. Som om han inte trodde på mej. Men nu har jag nåt att ta med mej om det blir fler besök.

4 kommentarer

  1. Här kommer länken till receptet på korvsoppan som du ville ha

    http://wiper.bloggplatsen.se/2013/11/23/10358442-thorleifs-korvsoppa/

    Det känns som man måste vara frisk för att vara sjuk eftersom det är så mycket som måste med och dom verkar inte ha nån ordning alls. Vad du har fått kämpa och det är så trist att inte bli betrodd när man känner sin kropp bäst själv. Skönt att dom flesta journaler hittades. Förstår att du gått igenom mycket dessa år och jag hoppas verkligen att du nu får den proffsiga hjälp som du behöver efter dessa år. Du kommer att finnas i mina tankar och jag tycker du är en kämpe.

    Sköt om dig

    Varm kram


    • Tack för receptet!

      Visst måste man vara frisk för att orka vara sjuk! Jisses vilken energi man måste lägga på allting omkring istället för att vila och må bättre. Nu är det så skönt att veta att jag har en hel massa saker på papper som jag kan uppvisa på framtida sjukvårdsbesök. Hoppas också London kan göra allt bättre. Tack för fina ord!!!

      Kramar!


  2. Det är just sådant slarv som gör en så arg. Det är ju liv dom jobbar med och som dom bara skiter i . Morrr !
    Bra ändå att du fått tag på lite papper . Jag va så arg en dag så jag begärde hela min journal för 1 år tillbaka för jag ville se vad dom skrev i den . Nu är jag glad att jag har den och kan använda den när jag söker annan hjälp för man minns inte allt själv .
    Jag hoppas verkligen du får bra hjälp i London .
    Kram


    • Visst är det så, går man med mycket värk så försvinner minnet. Och med tiden blir det ju en hel del så journaler är bra att ha. Synd bara att man ska behöva bli förbannad innan det händer nåt.

      Tack för fina ord!
      Kramar!



Lämna en kommentar