h1

SIMA

maj 3, 2011

Ja då jag först nu ser att jag hade länkat (på Valborgsmässoaftonen) till ett recept på Tasteline som egentligen inte överensstämmer med det originalrecept på SIMA (Finsk Valborgsdryck) så kommer här originalet från min mamma. Även om Valborg är förbi så kan man göra SIMA även till varma sommardagar och till t.ex. midsommarfest. Denna läskande porlande dryck är ju god till mat och för att släcka törsten.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Här kommer orginalreceptet på Sima – Testa gärna!

SIMA

1,5 st citron
½ liter farinsocker
2 liter socker
½ flaska öl
1/4 tsk jäst
5 liter kokande vatten

Russin, socker

Tvätta citronerna väl och riv den gula av skalet i en skål. Ta bort den vita delen.
Slå över kokande sockervatten och låt den svalna. När vätskan är fingervarm, tillsätt jästen utrörd i lite vatten, skivade citroner och ölet.
Drycken får jäsa tills det bildas skum på ytan (till nästa dag), sila och tappa upp i flaskor.
I varje flaska tillsätts 1 tsk socker och några russin. Förvara flaskorna på ett svalt ställe. När russinen flyter upp, då är drycken klar.

TACK till Mamsen för receptet! Och TACK till Veiken för att Du lärt mej göra bildspel!

4 kommentarer

  1. Underbart! Vad duktig du är. Enkelt, va???
    Nu vet jag vad jag vill ÄNTLIGEN!
    Åker imorgon och snackar med Scandinavian Photo! 🙂 🙂 Kram


    • Ja nu kan jag detta med bildspel, det var ju jätteenkelt!

      Vad roligt att Du har fått lite tips från mej då, hoppas tipsen var till någon hjälp! Kom på en till sak så det ska jag maila Dej! Den kan vara riktigt bra med tanke på resan 🙂

      Kramar!


  2. […] skrev jag lite om Valborg och den finska Valborgsdrycken Sima för den som är intresserad av lite kuriosa. Det hade varit gott med Sima nu ikväll… Like […]


  3. […] Vill Ni läsa mer om Valborgsfirande har jag skrivit om det [Här] och om Valborgsdrycken Sima [Här] […]



Kommentera

