h1

Boktips!

juni 22, 2011

 

 

(För fler boktips skriv ”Bokrecension” i sökrutan nere till höger)

  Bild/Picture: Adlibris.se

Jag är OZZY – Ozzy Osbourne och Chris Ayres. Utgiven 201005. ISBN: 9789113027845. Förlag: Norstedts. Översättare: Linnea Olsson.

Han har levt hårdare än de flesta. Tagit fler droger. Druckit mer sprit. Ständigt varit otrogen. Levt lyxliv och fattigmansliv. Träffat varenda kändis värd namnet. Och nu har han skrivit om hela den cirkus som varit och är hans liv …

”Man har sagt en del galna saker om mig genom åren som ‘Han bet huvudet av en fladdermus.’ Japp. ‘Han bet huvudet av en duva.’ Japp. Men så hör jag saker som ‘Ozzy skulle uppträda i går kväll men han vägrade sätta igång förrän han bitit av huvudena på femton hundvalpar.’ Jag, döda hundvalpar?! Jag älskar hundvalpar och har arton av dem hemma. Fast jag har dödat några kor i mitt liv, det har jag. Och kycklingar …

Fast alla galna saker jag gjort hemsöker mig. Varje dag i mitt liv har varit en händelse. Jag har tagit dödliga doser av droger och alkohol i 30 års tid. jag har överlevt ett flygplan som körde in i mig, självmordsöverdoser, anklagelser om mord  Och så dog jag nästan en gång när jag körde över ett gupp i marken med min fyrhjuling i snigelfart.

Människor frågar mig hur jag kunnat överleva och jag vet inte vad jag ska svara. Om man hade radat upp alla ungarna på min gata där jag växte upp och frågat vilken av oss som skulle bli 60 år, ha fem ungar, fyra barnbarn och hus i Buckinghamshire och i Bevely Hills, inte fan skulle man satt några pengar på mig. Men här är jag, beredd att berätta min historia, med mina egna ord, för första gången.”

En roligt skriven bok där Ozzy bjuder på sej själv. Klart mycket bättre än många andra självbiografier.

För fler boktips, skriv ”boktips” i sökrutan nere till höger (under Kategorimoln).

4 kommentarer

  1. Fantastiskt bra skrivet av Pelle. Han lyckades verkligen fånga ens intresse. Hoppas den kommer ut på ljudbok också.

    Ha en fin dag
    Malin wiper


    • Ja nu kan han ju inte ta åt sej hela äran då det delvis är kopierat. Jag har skrivit det han sagt till mej och delar tog jag från en annan recension eftersom Pelle inte var hemma när jag skrev in detta blogginlägg. Men han tyckte helt klart att det var en av de bättre böcker han läst. Och jag kan intyga att han skrattade högt flera gånger och berättade några rader då och då vilket gjort att jag gärna skulle läsa boken. Hoppas också på ljudbok!

      Ha en fin eftermiddag och kväll 🙂
      Kram!


  2. Åhå….Micke var sugen på att köpa den! Så det blir nog det!


    • Coop hade sänkt pris på den inbundna boken när jag köpte den till Pelle, kostade lika mkt som en pocket då. Men det är ju nån månad sen nu.



Kommentera

