h1

Lättad!

augusti 14, 2011

Jag var till läkaren i fredags. Fick återigen det bekräftat att jag har dubbelsidig och utbredd Trigeminusneuralgi som han tror att jag haft i väldigt många år, troligen sedan bilolyckan då nackskadan kan vara en bidragande orsak. Jag har dock aldrig haft såpass intensiva helvetessmärtor som jag har fått nu, det är mera intensivt och mera extremt. Man har väl heller inte vetat så väldigt mycket om sjukdomen förr så det blir först nu man kan ge diagnos. Inte nog med att sjukdomen är ovanlig, det är också ovanligt att en drabbad kan ha den dubbelsidig. Och givetvis är jag en av dom. Suck!

På onsdag ska jag på återbesök för att ta prover; levervärden, blodvärden mm och när man ändå tar blod ska man också kolla ämnesomsättningsprov (eftersom vi har/haft struma i familjen). Det har jag brukat ta varje år men nu tyckte han det var dags då jag inte tagit det sedan 2007. Levervärden och blodvärden måste vara okej innan man kan sätta in behandling av Trigeminusneuralgi med medicinen Tegretol. Så jag fick ingen bot ”bara sådär” i fredags, jag får väl gå med helvetessmärtorna ett par veckor till… Men jag är iallafall lättad över att man nu tar tag i detta och att jag kommer att få behandling. Jag har ju gått hela sommaren med smärtor till och från där inga smärtstillande biter på TN-smärtorna!

Glöm inte rösta i min omröstning/poll, om Du inte redan har gjort det! Du kan rösta fram till nästa fredag och bara en röst per person gäller!

4 kommentarer

  1. Nu har jag röstat!

    Men lilla vän … så oerhört jobbigt du har det med dina smärtor. Jag vet hur det är att ha ont men kan nog inte förstå allt som du får gå igenom. Hoppas att du ändå ser ljuspunkter – och det vet jag att du gör. Det är väl detta att aldrig veta när de mörka molnen dyker upp, som är svårt med tanke på planering och annat.

    Sköt om dig och du får en styrkekram från mig!


    • Å, tack för Din röst! 🙂

      Jag önskar jag kunde säga ”äsch, jag är van vid smärtor” men denna sjukdom kallas nog intet för ”självmordssjukan” för intet. När det är som värst vill man inte vara med längre. Men jag ser alltid till att ha och se ljuspunkter i livet, att försöka leva så normalt det bara går och ändå vara positiv så gott det går. Depression ska inte få sitt grepp om mej, är min inställning in i det sista. Jag vill ju LEVA, inte dra nåt gammal över mej och försvinna. Har ju också tur som har en så fin sambo som förstår och ställer upp, han är guld värd! Visst är det svårt att planera mycket men jag försöker delta så mycket som möjligt i detta som kallas livet, om än jag har ont och hellre vill/behöver vila. Och ofta med ett leende på läpparna…trots allt.

      Tackar för Din fina omtanke och Din styrkekram! Kramar tillbaka till Dej!


  2. Vad skönt att du nu får ta en massa prover och att dom reder ut detta. Tråkigt bara att det tar sån tid och du har sån hemsk värk. Synd att inget hjälper mot värken. Otur att du drabbades av detta genom olycka. Jag har själv en nackskada som gör att jag får dimsyn, overklighetskänslor mm när nacken blir sämre. Måste behandla mig varje dag. Fast jag har ju inte sån värk än om jag hade migrän i flera år men den försvann när jag gick på akupunktur. Hoppas att dom kan göra nåt som lindrar allt så du får må bättre och njuta mer av livet. Känner verkligen med dig. Bra bild du satt in på detta så man får se hur det ter sig.

    Sköt om dig vännen
    ha en så bra dag du kan
    varma kramar


    • Du vet ju hur jobbigt ”bara” nackskadan är och hur den tär på livet. Jag trodde aldrig det kunde bli värre, men det blev det. Och jag hoppas Du slipper detta ”helvete” (om Du ursäktar mitt vokabulär) för att det är rent ut sagt ett…h*vete med TN… Migrän har jag också, men numera är anfallen färre då jag blev sjukpensionär och dessutom inte gör allt jag gjorde förr. Man får helt enkelt acceptera sina begränsningar och ta hand om kroppen mera!

      Det är jätteskönt att det FINNS lindring, om än jag får vänta några veckor på Tegretolen och kanske ett par veckor in i behandlingen innan det ger effekt. Läkaren trodde dock att normaldos inte kommer räcka till så vi får trappa upp försiktigt tills det ger effekt. Har hört att Tegretol kan ge hemska biverkningar också så det får jag också tänka på. För att inte tala om magsårspåverkan, hur det blir att äta Tegretoltabletter morgon och kväll…

      Idag är jag lite småkrasslig, tror det är influensa i kroppen. Pelle tror jag har feber. Har ingen fungerande termometer. Men det är vilodag och TV som gäller 🙂

      Kramar tillbaka!



Kommentera

