h1

Recept: Tacopaj

september 20, 2011

Pelle brukar göra en god Tacopaj som jag vill tipsa om. Så här kommer receptet:

(4 portioner)

Degen:
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
50 g margarin
1,5 dl mjölk

Fyllningen:
500 g köttfärs
1 msk olivolja
1 st lök
1 påse Tacokrydda
2 st vitlöksklyftor
1 dl vatten
3 st tomater
2 dl créme fraiche
4 msk majonnäs
2 dl riven ost

Garneringen:
1 st rödlök
8 st peperoni

Sätt på ugnen på 200 grader.
Blanda ihop mjukt margarin med torra ingredienser.
Häll i mjölken och rör ihop.
Tryck ut degen i en form med lite högre kanter. Förgrädda INTE!
Skala och hacka löken.
Stek köttfärsen och löken.
Pressa i vitlöken.
När köttfärsen är stekt tillsätter du tacokrydddorna och vattnet.
Låt puttra tills vattnet nästan är borta.
Häll köttfärsen i pajskalet.
Hacka tomaterna och lägg ovanpå köttfärsen.
Blanda ihop créme fraichen, majonnäsen och en rivna osten och bred ut smeten över tomaterna.
Grädda i ugnen i 12-15 minuter tills ytan fått fin färg.
Skala och skiva rödlöken.
Garnera med rödlöksringar och peperoni.
servera med grönsallad eller hackade grönsaker, nachochips och kanske en salsa.

SMAKLIG MÅLTID!

Foto: Copyright StudioMaya (Mitt Egna Foto) Man får EJ använda mina foton utan mitt tillstånd.
Photo: Copyright StudioMaya (My Own Photo) My photos may NOT be used without my permission.

8 kommentarer

  1. Hej och tack till Pelle för en ny variant av tacopaj! Det är inte helt fel att prova andras recept!

    Hoppas att din dag är fin och bra!
    Kramar från mig som inte är helt i fas med bloggandet än …


    • Varsågod, hoppas det smakar!
      Kram!


  2. Hej du,,låter som en jättegod paj,,tack Pelle..Ja grattis till Veiken,,men du var inte så dum du heller..Haé Kram.


    • Varsågod, prova gärna och hoppas det smakar!
      Ja det var roligt att jag hittade nio av tio fel, men jag är så långsam av mej…
      Kram!


  3. TACK! Det receptet ska jag ta. Bjuds den 4 november…….
    Ha det bra. Kramar


    • Varsågod, hoppas det smakar!
      Må gott! Kram!


  4. Den såg jättegod ut. Tar till mig receptet till senare tillfälle. Jag tål inte rå lök längre för magen så den kan man ju låta bli själv

    Ha en fin lördag
    kramar


    • Den är jättegod! Varsågod, hoppas det smakar! Det är ju bra att man kan pilla bort löken, bra med lökringar då.
      Kram!



Kommentera

