h1

Sjukt vare här…

november 10, 2011

Igår onsdag vaknade jag med dundrande huvudvärk, stel nacke, nackvärk, mensvärk och fruktansvärt illamående. Men vartefter dagen gick omvandlades huvudvärken till migrän, extrem migrän. Riktigt så illa att jag trodde huvudet skulle sprängas, synen försvann, hörseln likaså, sen höll jag på att verkligen svimma av smärtan. Sånhär migrän har jag inte haft på mycket länge… Pappa var orolig att jag fått hjärnblödning när han ringde och hörde hur det var med mej. Ja nästan så man blev orolig själv för det…

Efter att jag pratat med Anna på MSN en stund vid lunchtid ställde jag mej upp för att gå till sängs för att vila men kände att jag troligen måste kräkas. Hann precis in på toaletten och kräktes upp lunchen och migräntabletterna. Borstade tänderna, drack lite vatten och la mej i sängen en stund, sen fick jag springa på toaletten och kräkas igen. Kräktes hela eftermiddagen och huvudet bara dunkade. Det svartnade för ögonen flertalet gånger så till slut bestämde jag mej för att SMSa Pelle efter 15-tiden att han kanske skulle be om någon annan skjuts hem när han slutade 16.00, för jag mådde för dåligt för att hämta honom. Men han ville inte vänta en halvtimme till på jobbet innan han tidigast kunde åka hem så han skrev att han kan GÅ hem, han hade så ont i benet (han sträckte ju sej illa på jobbet i fredags)…

En stund senare svarar jag att han inte ska behöva GÅ hem med sitt skadade ben, jag kravlar mej ur sängen och tar på mej kläder sakta och kör iväg. Och TUR jag hämtade honom. Han hade så ont i benet (han kan ju inte ens köra bil så jag har kört honom hela tisdag och onsdag till & från jobbet). Så när vi kom hem och han skulle in i duschen så såg jag förskräckt att han var ju blåsvart på benet. ”Men herregud hur Du ser ut” säger jag och eftersom det är på baksidan av benet han skadad så har han inte sett det själv. Han är helt blåsvart på nästan hela baksidan av benet. Jag fotograferar honom för att visa honom och vi bestämmer då att han måste uppsöka läkare nästa morgon. Jag kräks hela kvällen, middagen kom upp också och jag vilar resten av kvällen.

imorse åkte vi in till vårdcentralen och han fick en läkartid klockan 15. Två läkare undersökte och båda sa samma sak ”Oj oj oj vad Du är svullen och blåsvart, det måste vara allvarliga muskelbristningar.” Den kvinnliga läkaren säger att det är ”de värsta blånaderna hon sett”. Fotona visar inte rätta färgerna då jag fotograferade med blixt, de ser mindre ut med blixt så han är lite mörkare blåsvart på benet egentligen.

Han ska nu vara hemma sjukskriven, fick tre mediciner (Pronaxen, Panodil och Tramadol) och ska imorgonbitti ringa för en tid hos sjukgymnast. Det är viktigt att komma till en sjukgymnast för att muskelbristningen ger ärrbildningar och behöver mjukas upp. Mitt hjärta… ♥

Vi åkte förbi vännen Anna och drack kaffe imorse (Krister var på jobbet), det var trevligt (och gott kaffe). Sen efter vårdcentralsbesöket gjorde vi middag och sen kom både Anna och Krister förbi på kaffe hos oss. Lite surr om vår kommande resa och span på några få videoklipp därifrån gjorde oss inte direkt mindre sugna på att åka. Nu är det 86 dagar kvar…

Foto: Copyright StudioMaya (Mitt Egna Foto) Man får EJ använda mina foton utan mitt tillstånd.
Photos: Copyright StudioMaya (My Own Photo) My photos may NOT be used without my permission.
Kamera/Camera: Sony Ericsson Satio Mobiltelefon (2011-11-10)

4 kommentarer

  1. Va inte rädda att be om hjälp, jag är ju tillfälligt hemma eller så kan kroka tex hämta på väg hem från jobbet =)
    Nu är vi sugna på att åka, nu, nu, NUUU!!


    • Tack snälla! Gulligt att erbjuda hjälp! Detsamma gäller ju Er om Ni behöver hjälp med nåt, Ni vet ”Grannsamverkan”! 🙂

      Pelle är sjukskriven nu och ska ”rehabilitera sej” ihelgen, men vi får se hur det går med arbetsmomenten, kanske det går att göra vissa delar av jobbet om han inte har alltför ont nästa vecka. Han ska dock inte göra jobb på huk (vilket är 90% av hans arbetsställning ju). Det gick bra på sjukgymnastiken, han har fått information, övningar och ett gummiband att träna med. Han ska äta sina antiinflammatoriska tabletter och smärtstillande om så behövs. Men enligt sjukgymnasten kan det ta upp till 12 veckor innan detta läkt. Sjukt länge. (Tolv veckor tills vi åker på semester ju). Blir att vara försiktig och känna efter hur kroppen orkar med. Men han ska börja promenera om nån vecka eller så, jag ska möta honom när han slutar efter jobbet (om jag är kry alltså) så vi promenerar litegrann iallafall, bättre än ingenting.

      Ja åka NU vill man definitivt göra. Blir skönt att vila upp sej i värmen 🙂


  2. Det var ingen rolig läsning precis… så sjuk som du blev av din migrän. Jag har provat på så jag vet hur hemskt det är. En tröst – det försvann i klimakteriet precis som min läkare sagt! Underbart!

    Nog var det förskräckliga blåmärken Pelle fått! Usch vilken sträckning det måste ha varit! Hoppas på snar bättring!

    Nu får ni ha en lugn och skön helg och sköta om er! Man brukar vara slak efter en svårt migränanfall plus allt annat som du dras med!

    Kram och allt gott!


    • Hej Vännen!

      Ja det är tack och lov inte så ofta längre som jag blir såhär dålig, sist var i april tror jag. Även om jag haft migrän i mindre skala sedan dess. Tyvärr triggade migränen (och kräkningarna förmodligen) igång min Trigeminusneuralgi istället. Så nu har den ökat istället för de små attacker jag hade innan. Och visst blir man slak, matt och trött, jag höll på att somna på eftermiddagen efter (igår alltså). Har små migränkänningar än, två dar efter så visst håller det i sej.

      Låter ju positivt att det försvinner när man blir äldre. Alltid nåt positivt med klimakteriet då 🙂

      Blåmärkena ser faktiskt mindre ut då jag fotade med blixten, men idag fotade jag nya bilder utan blixt. Det kan ta upp till 12 veckor innan Pelle är helt återställd. Lång tid för konvalecensen 😦

      Ha en fin helg Ni också!
      Kram!



Kommentera

