h1

Maypel’s Julkalender Lucka 1

december 1, 2011

Idag är det den 1 December och då börjar vi MayPel’s Julkalender. Vi tänkte ha en julkalender där vi ska visa dagens lucka i form av våra barndomsminnen. Varsågoda, Lucka 1!

Barnprogrammet Farbror Frippes Skafferi är något vi minns och blir nostalgiska av. Det var på den tiden det bara fanns TV1 och TV2, när fjärrkontrollen inte ens var uppfunnen, man fick byta kanal och ändra ljudnivån genom knapparna på TVn.

Farbror Frippes skafferi var ett barnprogram i Sveriges Television. Martin Ljung, alias farbror Frippe, botaniserade bland filmburkarna i sitt skafferi. Sändes för första gången den 27 oktober år 1976.   Ett stående inslag var burken med en ramsa om Pelle Plutt: ”Pelle Plutt plutt plutt Tog ett skutt skutt skutt Över ån ån ån, tappa tån tån tån in i kammarn efter hammarn, spika fast den lilla tån”   Han hade även den ”håriga burken” som han tog fram i bland.

Video: YouTube.com 

(Förtida inställt blogginlägg)

5 kommentarer

  1. Till och med jag minns dessa burkar dock inte ”programledaren”.


    • Det var som tusan, minns DU dom också? Det måste ha sänts i många år då?!! 😀


  2. Den kalendern minns jag faktiskt lite grann av..
    Jag har träffat Martin Ljung i Stockholm i Östermalmshallen där han stod och pratade med Benny och Frida i ABBA. Fick alla deras autografer. Frida frågade vad jag heter och skrev en personlig autograf till mig. Tyvärr har alla mina autografer kommit bort när jag flyttade. Hade en del autografer då vi var i Stockholm varje år och alltid stötte på någon kändis där. Hade varit kul att ha kvar dom, men men inte gråta över spilld mjölk 😉
    Kram


    • Vad roligt att Du minns 🙂 Kul att ha träffat Martin Ljung, kan tänka mej att han var en kul prick. Åh lyckos Du som haft autograferna, synd att dom inte är kvar… Jag har åxå haft några, som också försvunnit i flytt och liknande. Men men…

      Kram!


  3. […] 2011 års julkalender Lucka 1 hittar Ni [här] […]



Kommentera

