h1

Maypel’s Julkalender Lucka 9

december 9, 2011

Idag är det den 9 December i MayPel’s Julkalender. Vi tänkte ha en julkalender där vi ska visa dagens lucka i form av våra barndomsminnen. Varsågoda, Lucka 9!

Pelle föddes samma år som detta barnprogram föddes i Nederländerna. Jag föddes året efter och var bara bebis när Fablernas Värld kom till Sverige. Pelle och jag såg det programmet under våra första levnadsår. Min mamma har berättat att jag grät och slog på TV-rutan när programmet slutade. Jag var tydligen såå ledsen att programmet tog slut.

Ett avsnitt av Fablernas värld. Pentti Varg har fastnat under ett träd och får oväntad hjälp av Charles Murmeldjur och Sten Bäver.

Fablernas värld (nederländsk originaltitel De Fabeltjeskrant) animerad nederländsk tv-serie för barn, producerad 1968–1992 och totalt omfattande 1 640 avsnitt på vardera fem minuter, som vanligen innehåller en sedelärande historia. Varje episod inleds av rollfiguren Ugglan, som med orden ”Simma lugnt” också avslutar programmet. Serien har stop motion-animerade inledningar och avslutningar men är i övrigt gjord med handdockor.

Video: YouTube.com

9 kommentarer

  1. Fablernas värld är verkligen nostalgi. Jag har ju en syster som är 10 år yngre än mig så jag har sett barnprogram från den tiden också ;))

    Vilket roligt minne man får ta del av. Kul påhitt av dig att ha en sån kalender och jag njuter i fulla muggar som dom sa på mammas tid 😉

    Ha en härlig fredag
    varm kram


    • Kul att Du tycker om kalendern! Roligt att någon följer den, blev lite förvånad att det inte blir fler kommentarer så man tänker ju att ingen gillar kalendern…

      Sent svar p.g.a. fullt upp och värk ihelgen!
      Kram!


  2. […] 2011 års julkalender lucka 7 hittar Du [här] […]


  3. […] 2011 års julkalender lucka 10 hittar Du [här] […]


  4. […] 2011 års julkalender lucka 11 hittar Du [här] […]


  5. […] 2011 års julkalender lucka 12 hittar Du [här] […]


  6. […] 2011 års julkalender lucka 12 hittar Du [här] […]


  7. […] 2011 års julkalender lucka 14 hittar Du [här] […]


  8. […] 2011 års julkalender lucka 15 hittar Du [här] […]



Kommentera

