h1

Jag ska bara…

december 23, 2011

…fota lite, tänkte jag. När jag ändå åkte och lämnade en julhälsning här och där. Och när jag väl har tid idag (ingen stress – wow) och möjlighet att fota lite vintriga foton, vad händer då tro? Ja, förutom att det börjar spöregna efter ett par foton så får jag också mycket värk (väntat förvisso). Jag som tänkte fota våra vackra juliga belysningar i vår stad, lagom såhär innan Julafton. Men se den snö och is som låg tung på träden och tyngde ner grenar regnade bort mer och mer. Så nu är det bara slask och det kommer troligen bli snorhalt (ursäkta uttrycket) inatt för de stackare som ska köra till släkt och vänner. Jag drabbades själv av halkan när jag skulle svänga in på vår gård och bilen bara gled rakt fram, höll på att fälla brevlådan – ”woopsi-daisy”! Hade nästan ingen fart alls men det gick inte styra. Blev lite full i skratt, fattas bara att köra omkull vår egna brevlåda…

Och några juliga vinterfoton blir det alltså inte mer än de här få jag hann ta imorse under ”den blå timmen” (L’heure Bleu). Men man har lovat snö ihelgen så vi får väl se om jag kan/orkar/hinner/minns fotografera vår belysta stad i efterhand… Nu ikväll blir det bara VILA på Värmedyna, för jag har massor med värk och orkar inte ens sitta upprätt längre. Ha en fin uppesittarekväll!!!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Blå timmen, l’heure bleue, är en poetisk beskrivning på svenska respektive franska av stämningen under skymningstiden, mellan solens nedgång och nattens inträdande.   Blå timmen är också ett vanligt begrepp inom färgfotografering, då himlens färgtemperatur under denna tid stiger över dagsljusets temperatur. Det svaga ljuset gör att fotograferna svårligen kan kompensera bort det kraftiga blå färgsticket via filter. Även vid svartvit fotografering påverkas bildresultatet, ibland i en fördelaktig riktning. Hjärnan kompenserar bättre för färgstick än färgfilm vid gryning och skymning.   Fenomenet beror inte enbart på ljusspridning i troposfären och stratosfären utan vi ser faktiskt ända upp i mesosfären och undre delen av termosfären strax innan det blir helt nattsvart.   Uttrycket ”den blå timmen” användes också till sjöss och avsåg då den period vid gryning och skymning då det var lite för ljust att se andra fartygs lanternor men samtidigt lite för mörkt för att se deras skrov.

(Källa: Sv.Wikipedia.se)

Foto: Copyright StudioMaya (Mitt Egna Foto) Man får EJ använda mina foton utan mitt tillstånd.
Photo: Copyright StudioMaya (My Own Photo) My photos may NOT be used without my permission.
Camera: Nikon D5000 (2011-12-23)

Don't touch my site

4 kommentarer

  1. Jättevackra bilder hann du få innan spöregnet iaf 🙂
    Nötövägen eller?
    Hoppas du piggnar till tills i morgon så du får njuta av julafton utan värk och ont 🙂
    Kram och GOD JUL!


    • Tack Söta Du! Jag hann iallafall ta fem bilder, skulle fotat den dagen det var soligt ute men hann/orkade inte. Men bättre med några få än inga alls igår. Vaknat hela natten med värk och morgonen har jag passats upp av Pelle som gjort frukost. En morgonrocksmorron 😀

      GOD JUL-kramar!


  2. Nääee… va synd att det regnar bort detta vackra vita guldet ni har.. tänk att snö kan ge en sån stämmning. Jag älskar snö, så jag har ju egentligen flyttat till helt fel del av landet, när det gäller både snö och min värk.
    Vem vet,, kanske flyttar uppåt norr nån gång i framtiden.. iofs tror jag ju oddsen är SMÅ.. *L*

    Ja, jag håller med dig angående viss reklam,, det är inte mååånga reklamsnuttar som är bra.
    En jag gillar nu så är det Agria´s reklam med hundvalpen som springer i sängen.

    Värmedyna har jag ingen, men däremot värmefilt,, det är ljuvligt, sen var jag såå ånger jag bara hade köpt mig en,,, men en kompis till oss fixade det,, så nu finns det två i vårt hem. Kan ligga på en samtidigt som jag har en över mig,, sen är man HET.. ;o))

    Ha nu en helt gudomligt härlig jul och ta hand om dig vännen, hoppas att du kan slippa alltför mycklé värk så du orkar att njuta av julefrisen någorlunda i alla fall..

    STOR varm julig kram, hälsa med till din älskade Pelle från denna ”okända” Annelie.. ❤


    • Jaa, visst är det stämning med snö. Men inget jag uppskattar mer än på foto numera eftersom snö innebär skottning vilket jag inte kan hjälpa till med, det blir då ett ONT dilemma. Vi har nu beställt snöskottning i vinter så vi behöver bara ta litegrann själva, eller vi…mestadels Pelle. VI bor på fel ställe haha. Vill bo i värme istället. Inte för att det är så kallt nu, men jag menar ÄNNU varmare…

      Ååh, Hundvalpsreklamen är ju SÅÅ söt! Älskar den!

      Är dom bra dom där värmefiltarna från Ullared? Kanske köper en sån isommar isåfall 🙂

      Pelle hälsar och tackar för Julhälsningar! Hälsa maken från oss Du också! God Jul på Er ❤



Kommentera

