h1

Att förstå Trigeminusneuralgi

april 16, 2012

Jag har via Pinterest hittat en hel del ny info om Trigeminusneuralgi och fann bland annat några videos. Här är en bra video som förklarar en del av sjukdomen (som jag har). Jag har den dock mycket mer utspridd, dels dubbelsidig och dels i alla förgreningar av den Femte Kranialnerven, d.v.s. Trigeminusnerven. Jag får alltså dessa beskrivna smärtor i ”the forehead, the cheek and the jaw” allihop, och detta får jag på båda sidor av huvudet. Man kan utlösa Trigeminusneuralgi genom rotfyllningar och operationer av tänder, men jag har aldrig gjort någonting sådant. Jag har provbehandlats med epilepsimedicinen Tegretol men det fungerade inte och jag fick dessutom en allergichock av medicinen.

Vidare vill jag påpeka att jag ännu inte gjort en neurologisk undersökning och inte fått utrett varför jag fått sjukdomen. Huruvida det beror på Multipel Skleros, Tumör, blodkärl som trycker på nerven eller om det beror på – som min läkare sist trodde – mina nackskador efter min bilolycka 1988. Den senare orsaken, nackskador, tas inte upp i videoklippet.

(Förtida tidsinställt blogginlägg)

4 kommentarer

  1. Vilken hemsk sjukdom. Jag har aldrig hört talas om den innan jag lärde känna dig. Jag känner verkligen med dig och man hoppas ju att det går att göra nåt i framtiden för du är ju fortfarande ung.

    Sköt om dig
    varm kram


    • Ja det är ju inte så konstigt om man inte hört talas om den, likväl som jag inte heller hört talas om den när jag fick diagnosen. ATT jag haft ont har jag vetat i många år, men ingen läkare har kunnat säga varför, förrän ifjol. Och fortfarande vet man väldigt lite om sjukdomen, så det behövs mer information och kunskap. Det är bl.a. därför jag bloggar om det, eftersom jag knappt hittat något på svenska om sjukdomen. USA verkar vara längre fram i detta fall.

      Det första jag skulle vilja göra är att utröna varför jag fått sjukdomen och varifrån den kommer. Så att man utesluter alla andra faktorer än den min läkare ”tror”, d.v.s. om den kommer från nackskadan som han tror. För även om jag TROR samma sak så gnager oron över de andra orsakerna i bakhuvudet, om det skulle bero på de andra faktorerna som är vanligare orsak till sjukdomen. Ingen (eller sällan) nämns nackskador som orsak, därför vore det bra om jag fick komma till neurolog och undersöka ordentligt. Tyvärr är sjukvården inte så lyhörd och är väldigt försiktig med diagnoser och remisser.

      Jag svarade inte på behandlingen och lider fortfarande av attackerna, men när de nu bara accentuerats och blivit tätare och kraftigare så inger det ytterligare oro såklart.

      Kram!


  2. […] jag har försökt hanka på ändå. Både värk i nacke och rygg, men också allergi, magsjuka och TN har huserat i min kropp. Lördag drog jag med Pelle på stan för att shoppa lite, men det slutade […]


  3. […] att jag var svullen på ena sidan av ansiktet, precis där som jag har jätteont, precis där min TN skriker ut sin smärta… Jag har varit svullen många gånger, ansiktet har hängt, blivit […]



Kommentera

