h1

Fynd i min hjärna

juni 12, 2012

Haha. Jag kunde inte låta bli att skriva en sådan rubrik. Men det är en ytterligare förklaring till mina funderingar om Trigeminusneuralgi och sambandet mellan läkarvårdens fynd och skador efter min svåra trafikolycka 1988.

Vi har tolv kraniala nervbanor i vår hjärna och dessa nervbanor har alltså massvis med nervtrådar. De kraniala nervbanorna 3 till 12 ansluter alla till hjärnstammen. Hjärnstammen styr massor av funktioner i våra kroppar, som bl.a. andning, blodcirkulation, balans, hörsel och nervkopplingar.

Kranialnerv 5 är Trillingnerven/Trigeminusnerven som styr bl.a. känsel i ansiktet, ögon, näsa, munhåla och tänder samt tuggning. Kranialnerv 7 är ansiktsnerv som styr exempelvis mimik, blinkningar, läpprörelser, bildningen av tårvätska, smak och salivproduktion. Vid t.ex. en Bells Pares (ansiktsförlamning) som jag diagnosticerats för handlar det om den sjunde kranialnerven alltså. Kranialnerv 9 tung- & svalgnerven styr smak, sväljning och salivproduktion samt Kranialnerv 12 styr tungans motorik, dessa två får jag också problem med i samband med mina Bells Pares-attacker vid lätt belastning.

Så snart jag belastar min nacke minsta lilla får jag nervsmärtor, smärtsamma hugg, elstötslika smärtor, tusen nålstickssmärtor, huvudvärk, yrsel, domningar, känselbortfall och ansiktsförlamningskänningar. (Jag har med åren lärt mej att släppa allt jag håller på med för att förhindra att en ansiktsförlamning bryter ut). Något som jag faktiskt beskrivit ända sedan bilolyckan i Dec 1988 och har smärtdagboksanteckningar på. Något som förbryllat läkare, något som ingen riktigt tagit på allvar, något jag gått och lidit av. Alla dessa år har jag alltså gått utan diagnoser, förklaringar, medicinering mm. Nervsmärtorna (Trigeminusneuralgi) har accelererat med åren och det var först ifjol som jag åkte in akut på vårdcentralen och första gången fick den diagnosen. Bells Pares fick jag som diagnos första gången ca 1994 efter en ansiktsförlamning som varade i sex veckor varav jag var inlagd på sjukhus i en vecka. Jag kunde inte prata, inte äta normalt, kände ingen smak, hade ingen känsel i ansiktet, dreglade, kunde inte blinka/stänga höger öga, hade ingen tårvätska på höger öga.

Då jag har en nackskada/whiplash (WAD III), trafikskador i nackkotor samt i hjärnstammen också fått diagnosen dubbelsidig Trigeminusneuralgi (i alla nervgrenar) där man tror det finns ett samband med nackskadan. Nu har jag i vart fall läst på att det kan mycket väl finnas ett samband. Och vidare tror jag att jag har fler nervskador än ”bara” den femte kranialnerven som orsakat Trigeminusneuralgi, då jag flertalet gånger fått ansiktsförlamning (diagnos ”Bells Pares”) så även sjunde, nionde och tolfte kranialnerven misstänks vara skadade. Kanske fler. Även vid tidigare CT scan /Datortomografi /Skiktröntgen (1994?) har man talat om missvisningar i fjärde ventrikeln (hålrum i hjärnan) för min del, och det ligger i samma område som hjärnstammen och lillhjärnan. Fjärde ventrikelns uppgift är att slussa blodkärl och vätskor, länkar om detta finns också på sidorna nedan. Vi har fyra hålrum i hjärnan som fyller olika funktioner för vätskor, t.ex. ryggmärg.

Hjärnstammen:
http://cns.sahlgrenska.gu.se/goude/nsd/structure_136

Kranialnerverna 3 tom 12 ansluter alla till hjärnstammen.

http://cns.sahlgrenska.gu.se/goude/nsd/structure_164

Kranialnerv V;5 – Trillingnerven, Femte kranialnerven, Tuggmuskelnerven, Nervus masticatorius:

http://cns.sahlgrenska.gu.se/goude/nsd/structure_169

Kanske jag fått mer förståelse efter läkarens misstanke om sambandet, men inte har fått någon remiss ännu till neurolog, efter diagnosen Trigeminusneuralgi för över ett år sedan…? Min läkare kanske har rätt. Nu hoppas jag snart få nån respons hos sjukvården. Avskyr att ingenting veta med säkerhet ännu och när många får komma till neurolog så vill jag också få den chansen, så man slipper misstro och oro omkring sej. Samt få en fungerande medicinering för det är jobbigt att leva med den här diagnosen. Ingenting verkar hjälpa mot dessa helvetessmärtor för mej just nu! Jag HOPPAS och håller tummarna att jag kan få komma till en neurolog så man får undersöka mera.

(Förhandsskrivet Tidsinställt Blogginlägg)

3 kommentarer

  1. Godmorgon ! Hoppas verkligen att du får komma så snart som möjligt tii en neurolog.

    Det är så in i förbenat med att vänta när det handlar om något så viktigt som ens hälsa, Varför kan inte maskineriet i sjukvården gå smidigt och snabbt ? Det enkla svaret är Ekonomi…… finns inte pengar till en välfungerande sjukvård till alla i vårt lilla land.

    men nu ser vi fram emot sol och värme. Kram


  2. […] med mina (vad jag tror) TN-smärtor ner i hals och svalg – varför jag då misstänker att fler kraniala nerver faktiskt är skadade efter bilolyckan. Kranialnerverna 9 och 12 alltså. Men om jag har Glossofaryngeal Neuralgi låter […]


  3. […] är den femte kranialnerven. Och jag är misstänksam att då jag haft fler sjukdomar och liknande symptom som Bells Pares (kranialnerv 7), Sväljsvårigheter, smakförändringar och/eller smak försvinner […]



Kommentera

