h1

Akut sjuk

augusti 2, 2012

På grund av att jag blivit akut sjuk kommer jag att ha en oväntad bloggpaus och vet inte hur länge det blir. Men det kommer automatiskt förtida tidsinställda blogginlägg ändå då och då så fortsätt kika in och kommentera. Det värmer när jag har fått besök och kommentarer!

Förra helgen fick jag magsmärtor och kräkningar, behöll varken mat, dryck eller ens vatten. I tre dygn var jag helt utslagen, darrig, hade svimningsanfall, var svag och hade svårt att behålla nånting. Drack mest vatten och Resorb (vätskeersättning). Var på tisdagen till Trädgårdsrehabiliteringen men fick avbryta och tvingades åka hem efter en knapp timma. Jag trodde jag återhämtat mej på onsdagen från vad jag trodde var en tillfällig magsjuka eller att jag druckit öl förra lördagen, så ett tag blev jag pigg, för att få magont lite då och då men kunde äta igen under veckan. Måndag kväll fick jag magsmärtor igen och natten till tisdag var dom så enormt svåra att jag låg dubbelvikt och grät av smärta. Pelle ville att jag skulle åka in akut men jag protesterade eftersom jag är rädd att behöva göra gastroskopi igen, har gjort det ett par gånger tidigare.

Jag sjukskrev mej på tisdagmorgon och meddelade Trädgårdsrehabiliteringen att jag var sjuk och försökte få tag på en akuttid hos läkaren. Fick en tid på eftermiddagen och då jag tagit dubbel dos av min redan starka magsårsmedicin så kunde jag gå upprätt till läkaren. Min läkare, som var jättefin, var bekymrad över att jag inte åkt in med ambulans med så svåra magsmärtor och att det ÄR viktigt om det är blödande magsår för man kan förblöda fort om det spricker upp. Oj! Jag lovade att vi ringer ambulans nästa gång eftersom det inte är värt att riskera det. Jag har ju redan sår på matstrupen så det är inte omöjligt att det är sår i magsäcken igen. Jag har haft sår på magmunnen tidigare men var vid tidigare gastroskopiundersökning läkt och ett ärr syntes.

Flera provrör blod togs av mej, urinprov och armvecket är blåsvart som på en narkomans ”nålsticksdyna”. Även prover för bukspottskörtel, galla och nåt mer togs. Läkaren skulle återkomma och ringa när provsvaren kommer. Jag ska dubbla min dos av magsårsmedicinen Nexium (Esomeprazol) och fick också en medicin som heter Andapsin som jag ska ta två gånger om dagen, en drickbar medicin som luktar så gott av Kola men som smakar urk! Den ska fungera som ett skyddande plåster (hinna invärtes) tillfälligt och lindra smärtor om det är magsår. Sedan ska läkaren remittera mej på gastroskopi- och/eller ultraljudsundesökning. Är det illa blir jag kanske inlagd på sjukhus.

Idag är jag sjukskriven så det blir inget Trädgårdsrehab för mej. Läkaren tyckte jag ska vila och får nu inte dricka kaffe, inte alkohol, inte kolsyrad dryck (inte ens kolsyrat vatten), inte äta friterad, kryddstark och fet mat och inget citrus. Skonsam kost gäller. Trots extra medicinering har jag magsmärtor till och från hela tiden nu. Det är mest ont i övre delen av magsäcken, men smärtorna sprider sej så det är svårt att svara exakt.

Jag har haft små blödningar på magsäcken förut (1994?) och symptomen känns igen nu, så jag vill och hoppas att det inte är magsår. Sår på magmunnen (som nu är läkt) har jag haft och sår på matstrupen har jag (just nu). Det är klart att man blir orolig att det är magsår även i magsäcken igen. Vad läkaren säger senare får vi se.

 Bild: 1177.se

Bild 1: Om ett blodkärl i slemhinnan brister till följd av ett magsår kan man drabbas av en blödning i magsäcken eller tolvfingertarmen, så kallat blödande magsår. En blödning som inte behandlas kan leda till blodbrist, och om det blir en stor blödning kan det vara livshotande.

Bild 2: Brustet magsår kallas det om såret går tvärs igenom väggen på magsäcken eller tolvfingertarmen, så att innehållet kan komma ut i bukhålan. Det är ett livshotande tillstånd som, liksom blödande magsår, kan komma plötsligt utan att man känt så mycket innan. Både brustet och blödande magsår kräver att man vårdas på sjukhus. (Källa: 1177.se)

Läs mer här om;

Magsår

One comment

  1. Men usch så trist och så jobbigt det låter! Hoppas innerligt att du får snabbt svar och hjälp på bästa sätt. Nog kan man önska sig annat under den korta tid sommaren varar … än att bli akut sjuk och må så dåligt …
    Tänker på dig och hoppas att det löser sig!
    Varm kram!



Kommentera

