h1

Onsdagen den 7/11 2012

november 9, 2012

Fortsättning på smärtdagboken (fortsättning från förra blogginlägget), nästa extrema dygn…

7 NOV 2012

Min sambo väcker mej 06.30 för att han ska åka till jobbet och frågar oroligt hur jag mår. Smärtan har växlat över till höger sida men inte lika intensiv som vänster sida igårkväll. Det känns som om jag fått ett slag över näsbenet, som om den vore krossad eller bruten. Min sambo ber mej sova vidare och vila hela dagen. Men det är alltid någonting som stör såna dagar jag behöver sova och vila, vår granne har snickare hos sej som bygger ut deras hus t.ex. Det sågas och hamras och lever om. Ligger alltså vaken en stund.

09.30 Jag hör alltid när sopbilen kör på den andra gatan, vet att min sambo brukar glömma dra fram soptunnan så jag kliver sakta upp, tar på mej kläder och går ut och drar ut soptunnan. Men jag känner att jag inte bör göra nånting alls, det gör så ont på högra sidan idag. Är törstig så jag tar fram lite juice men det är svårt att svälja så jag bestämmer mej för att inte äta frukost eftersom jag inte kan tugga och svälja ordentligt. Det gör så ont i högra överkäken och mot örat. Huggsmärta i kindbenet och brännande känsla på hakans högra sida.

11.10 kommer min sambo hem på lunch, jag ligger i soffan och vilar. När han äter lunch är jag givetvis hungrig som inte ätit frukost ens, äter två mjukmackor med leverpastej på samt lite juice. Det gör så ont att äta så jag äter försiktigt, men jag är ju såå hungrig. Efteråt hugger det i huvudets vänstra sida vid tinning, kind och öra, tårar rinner och jag kan inte ens prata för att det gör så ont.

13.00 har fortfarande ont på vänstra sidan men det blixtrar till i högra örat, brännande smärta på hakan och höger sida av underläppen. Stel i nackens vänstersida och huvudvärk på vänster sida av pannan. Behöver vila mera.

15.50 lagar mat, sambo kommer hem 17.00 efter övertid på jobbet. Det blir soppa så jag får ner nån mat. Om jag skulle hårddra det hela borde jag ha åkt in akut både igår och idag, men jag litar inte på akuten så jag stannar hemma in i det sista, hoppas jag mår bättre senare, står ut och gråter av smärta, men jag kanske skulle ha fått bättre hjälp på akuten (om jag bara litade på dem, så allt oftare så struntar jag i akutbesök).

Från 16.00 – 23.20 Ihållande knivsmärta i vänster sida pannben, vid hårfästet, bakom örat, vid tinning och vid örat. Vi äter middag och jag tar smärtstillande 1st Iktorivil 0,5mg och 1st Alvedon 1g i samband med maten. Men inget hjälper. Tar ytterligare 1st Iktorivil 0,5mg med en kopp thé vid 21.00-tiden och vid 22 börjar det åtminstone lätta lite, nacken är bra men det smärtar i pannans vänstra sida ner mot ögat, tinningen och örat. Ont även i tänderna på överkäken på vänstra sidan.

23.20 Supertrött och sambon sover redan så jag ska försöka sova lite. Klockan hinner bli 00.10 och jag har ont på vänster sida vid örat, kinden och överkäken. Somnar inte direkt heller så jag ligger länge med värken.

Iktorivil & Tegretol är antiepilepsimedicier.

(Vill Du läsa mer om Trigeminusneuralgi så skriver Du ”Trigeminusneuralgi” eller ”Trigeminal Neuralgia” i sökrutan nere till höger, det finns även länkar till höger under ”Maya’s Pages” och ”TN” om Trigeminusneuralgi)

Tillägg: Jag vill tillägga att jag förmodas ha haft Trigeminusneuralgi sedan bilkraschen 1988 och inte förrän våren 2011 fick jag diagnosen. Detta för att man inte vetat/kunnat något tidigare och fortfarande kan man för lite om den ovanliga sjukdom det är. För närvarande har jag INTE någon alls fungerande medicinering eller någon särskild lindring.

Jag tar ändå tabletter i hopp om att det åtminstone ska kunna dra toppen av den värsta smärtan, vilket oftast inte fungerar. Efter allergichock mot Tegretol tvingades jag avbryta behandlingen och min läkare vågar inte ge mej en behandling förrän jag varit till en neurolog. Denna neurolog får jag träffa tidigast kring jul. Jag kommer att skriva mycket mer om TN och vilka behandlingsmetoder som finns, men jag kan själv inte få någon behandling eller operation förrän jag besökt en neurolog och utretts färdigt.

På grund av smärtperioder har jag fått skriva i omgångar och publicerar blogginläggen när de är klara, har färdigskrivna material jag skrivit förut och kopierar in (som smärtdagboken t.ex.) samt ibland får lägga ut förtida tidsinställda blogginlägg dagar jag inte orkar blogga.

Det är mycket läsning, men jag hoppas att familj, vänner och trogna bloggläsare orkar läsa igenom detta och får kanske lite mer insikt i hur min sjukdom är. Jag söker inte sympatier eller att man ska tycka synd om mej, jag skriver i rent informativt syfte. Det är lättare att förklara i text än att säga det personligen eftersom jag har minnessvårigheter och koncentrationssvårigheter också.

7 kommentarer

  1. […] Gert i Rymden… « Remissbekräftelsen Onsdagen den 7/11 2012 […]


  2. Det gör ont i mig att läsa hur du har det. Man önskar att man kunde trolla. Det blir ju dubbel plåga med förkylning samtidigt. Detta med koncentrationssvårigheter och minnet har jag också problem med på grund av nackskadan. Jag får även dimsyn men nu har jag varit bättre ett tag gällande ögonen i alla fall.

    Jag kan ta reda på vad tavlorna kostar om du vill. Jag brukar bara fota när jag är där för ärenden (därför skriver jag inga priser) för jag tycker det finns så mycket fint och dom får in nytt ofta och Helena dekorerar om flera gånger i veckan 😉

    Sköt om dig. Hoppas du blir bättre snart

    varm kram


    • Tack för Din omtanke, rara Du! Förkylningen verkar nu lätta, tack och lov. Men mina TN-smärtor består… Ja koncentration och minne blir ju påverkad av nackskador som vi båda har, även kronisk smärta kan ge de följdsymptomen.

      Vad rart av Dej att kolla upp tavlornas pris, är nyfiken. Dom var så jättefina!

      Sköt om Dej Du också, kram!


  3. Hmm…. Vad människor får lida…. och jag förstår att du inte vill åka in på akuten. Det räcker mer än nog med att ha ont, inte vill man sitta och bli illa bemött på en akutmottagning. Varför ska en del få så mycket medans en del bara kanar fram i livet ?

    Önskar dig en go kväll !


    • Tack för Din fina kommentar Carina! Ja det är verkligen en bra fråga Du ställer…varför ska det vara så? Vi har ju upplevt sjukvårdens sämsta sida båda två, vilket är synd. Hoppas verkligen det förbättras snart.

      Kram på Dej!


  4. Kväller Jag undrar om jag skulle klara av det helvete som du genomlider,att ständigt ha värk,samt inte blir bemött på ett bra sätt av vården,,jag hoppas verkligen att det ska bli en vändning till det bättre för dig,,det gör ont att läsa om din situation,,Kramen.


    • Tack snälla rara Hebbe! Jag tror att när man drabbas så har man inget annat val än att klara av det. Dock är min förhoppning att vården förbättras, den har aldrig varit sämre än den är nu efter mina 24 år som sjuk. Tusen tack för Dina fina ord, de värmer!

      Kram!



Kommentera

