h1

Tisdagen den 6/11 2012

november 9, 2012

Jag har under denna vecka varit så extremt dålig i min Trigeminusneuralgi (TN) att jag måste vila och ställa in allt planerat för att må bättre. I tisdags och onsdags var det som allra värst. Idag är det något bättre men jag vågar inte göra så mycket för det kan slå till när som helst och var som helst. Jag har ställt in hela veckans åtaganden.

Jag tänkte visa utdrag ur min smärtdagbok (läs även det tidigare blogginlägget om hur jag skriver smärtdagboken) hur de två dygnen varit i tisdags och i onsdags, lite så att nära, kära, familj och vänner kanske kan få lite mer inblick i hur det kan bli för härhemma är det ju bara min älskade sambo som ser hur dåligt jag mår när sjukdomen TN slår till med full kraft… (Det är rakt av kopierat från min smärtdagbok)

6 NOV 2012

Vi kom isäng strax före midnatt (natten innan) då hade jag huggsmärta vid vänster tinning samt ovanför örat och kunde inte ligga med huvudet på kudden med vänster kind ner. Efter en 20-30 minuter fick jag smärta i höger kindben och fick vända på huvudet, svårt att somna.

Upp klockan 06.00 efter att ha legat vaken en halvtimma så det blev väl totalt 5 timmars sömn. Inga svåra smärtor i huvudet, så skönt. Men säg den lycka som varar. Äter frukost och hinner inte ens borsta tänder så smäller det till. Före 07.00 kommer huggande yx- & knivsmärtor på högersidan som hela tiden accelerar. Det känns i bakhuvudet, fram till örat, i örat, ovanför örat och ut i kindbenet och överkäken – allt på höger sida, skala 10 av 10.

Har samma smärtor fram till lunchtid vid 11, en paus på en halvtimme med mindre smärta och sedan återkommer det med full kraft igen. Sambon ska åka tillbaka på jobbet efter lunch hemma, jag åker med eftersom jag ska ha bilen och kunna kompletteringshandla fyra-fem grejor till middagen. Handlar och mår inte alls bra, har så ont att jag hellre velat vila hemma. Packar upp hemma och plockar undan, sen blir det att försöka ”göra ingenting”.

Kl 13.30 bränner det i hela ansiktet, som om ansiktet blir solbränt och att det kryper i hyn. Det känns som om huden krymper. Huggsmärta i huvudets högra sida. Liten lurvarning blixtrar till då och då på vänstra sidan men höger är kraftigast. Värk i pannan. Nu vågar jag inte göra nånting annat än VILA! Vid beröring av ansiktet känns det som om känseln domnat lite. Vid minsta rörelse av munnen eller ansiktet så drar det i huden som om den är krympt och stramar. Det börjar sticka som tusen nålar runt munnen och läpparna samt ned på hakan. Har jätteont i nacken och den är öm för beröring. Tryck mot nacken strålar upp i huvudet.

14.00 får smärtkänslan ”skuvmejsel in i högra örat” samtidigt som det ovanstående och därtill känns tungan stickande och bränd. Orolig och ledsen över att inte kunna må bättre.

14.20 Smärta i näsbenet också, vänster sida 6 av 10.

15.30 åker jag iväg för att hämta ut pengar och sedan hämta min sambo. Då har jag fortfarande solbrända känslan i hela ansiktet. Och en tung huvudvärk i främre delen av huvudet.

När jag väntar på min sambo 16.00 som får jobba över en halvtimme till 16.30 så smärtar det över hela vänstersidan av ansiktet, 8 av 10. Vid örat, tinningen, ovanför tinningen och inuti örat. Solbrända känslan avtar istället och på vägen hem får min sambo köra bilen, då bränner det i pannan, kindbenet och näsbenet på vänster sida. Det gör såå ont i näsbenet. 16.50 börjar det bränna på vänster sida av underläppen och vänster kind. Har fortfarande en tung huvudvärk.

Klockan 19.00 får jag en enorm smärta i höger underkäke 9 av 10.

Kring 20-tiden när jag ska dricka lite juice får jag smärtor i tänderna på vänster sida övre käken och rätt upp i huvudet som en projektil, ilande smärta så jag tappar andan och tårar rinner 10 av 10. Det håller i sej ett tag. Efter det har jag smärtor på vänstra sidans tinning och kindben, 8-9 av 10.

22.15 ska vi se film i sovrummet så jag får vila, hoppas jag kan sova inatt för jag är såå trött men har såå ont. Vi börjar se filmen men efter några minuter får jag en attack på vänstra sidan av huvudet med så mycket smärta att jag börjar gråta, tappar andan av smärtan, har svårt att svara när min sambo frågar hur det är men han ser på mej, lägger sej närmare och lägger armen om mej och pratar lugnande med mej. Det betyder så mycket. Smärtan är 10 av 10 och som yxhugg in i huvudets vänstra sida, det hugger samtidigt som det känns som om huvudet ska explodera. Yxhugg i framhuvudet, i pannan, i ögat, i tinningen, i näsbenet, i örontrakten. Det strålar i huvudet och huvudet känns som om det ska explodera sönder. Det sliter och drar och känns som om jag tappat känsel runt munnens vänstra sida och halva tungan på vänster sida. Det börjar pirra i huden efter en halvtimme och då inser jag att jag måste få NÅNTING mot smärtan. Trots att jag inte vet om man får blanda tabletterna jag har så tar jag 2st Iktorivil x 0,5mg fastän jag redan försökt få ner smärtan med 2 st Alvedon x 1g (1g är dubbelt så starka som en vanlig alvedon). Till middagen hade jag också tagit en Naproxen. Inget hjälper. Jag har ont i en halvtimme och sen måste jag ha somnat av utmattning.

Iktorivil & Tegretol är antiepilepsimedicier.

(Vill Du läsa mer om Trigeminusneuralgi så skriver Du ”Trigeminusneuralgi” eller ”Trigeminal Neuralgia” i sökrutan nere till höger, det finns även länkar till höger under ”Maya’s Pages” och ”TN” om Trigeminusneuralgi)

(Fortsättning följer i nästa blogginlägg)

3 kommentarer

  1. […] En Gert i Rymden… « Tisdagen den 6/11 2012 […]


  2. Men kära du!

    Vad du råkat ut för! Räcker det inte med att du har en whiplash? Det är illa nog.

    Jag hoppas innerligt att du ska kunna få hjälp utan alltför stora åthävor!

    Varm kram//Lillemor


    • Tack snälla. Jadu, ”en olycka kommer sällan ensam” som man säger… Och jag är inte förvånad längre, jag tycks få alla de mest konstiga sjukdomar också… Det är fortfarande under utredning, men både min läkare och jag själv tror ju att detta är sviter av min bilkrasch, skador som verkar vara permanenta tyvärr. Jag tror inte de kommer kunna ”åtgärdas”, men förhoppningsvis kan jag få någon livskvalitativ lindring på sikt…

      Varm kram tillbaka!



Kommentera

