h1

Superhappy!

november 24, 2012

Ja, jag säger som Maria Montazami brukar säga, ”I’m superhappy!” Jag fick goda nyheter (på papper) iförrgår (torsdag) med posten sänt. Efter två års helveteskamp så är det klart. Jag får tillbaka min heltids ”sjukpension” och det som det stod i beslutet ”för all överskådlig framtid”. Och dessutom fick jag detta beslut retroaktivt giltigt från 1 Juni vilket innebär att jag kommer att få retroaktiv sjukersättning från 1 juni. Pengarna kommer på kontot på måndag och ska delvis sparas och delvis investera i mej själv. (Jag spåddes ju att få förbättrad ekonomi i november huruvida hela den spådomen nu är pålitlig får vi se).

Jag kan inte säga annat än att jag är glad för det har varit ett rent helvete sedan en läkare som friskskrev mej till 50% för att han inte läst mina journaler eller satt sej in i min situation som patient. Dessa 50% blev jag helt utan ersättning, den andra halvan (50%) hade jag en permanent sjukersättning (sjukpension) som han inte kunde ”ta ifrån mej”.

Jag är glad för det här har jag kämpat med för att bevisa gång på gång i många år, inte bara de två senaste åren. Att stånga huvudet blodigt och inte få förståelse gång på gång, det tär på de krafterna som finns kvar som man istället hade velat lägga på att försöka må bättre och försöka få en dräglig tillvaro. För att inte tala om den ekonomi jag förlorat på detta ”bevisande”, inte bara i minskad ersättning, utan även ökade kostnader i form av att åka till AF, FK, arbetsprövningar, möten och rehabiliteringar. Med en ersättning som ätits upp av bensinkostnader, av ökade sjukhusbesök, av ökade medicinkostnader, ökade fackavgifter och har knappast varit någon morot. Att då inte ha råd med mediciner, sjukgymnastik, behandlingar och sjukvård jag skulle ha behövt kändes tufft. Och efter 24 år som trafikskadad efter en svår bilolycka, med WAD III (whiplashskada grad 3 av 4), höft- & knäskada, med flera magsår, migrän, yrsel, sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter, minnessvårigheter, stresskänslighet, Trigeminusneuralgi mm. – då har jag tröttnat på att ständigt behöva bevisa alla mina skador och begränsningar för allt och alla. Som slutord på detta blogginlägg kan jag säga till de mest kritiska pessimisterna som bara ”ser utanpå” och bedömer mej efter det – ”Nu är jag sjukpensionär – på riktigt!”

9 kommentarer

  1. Hej du,,Tackar,,ser att även du är en vinnare,,skönt att du får det som du kämpat för så länge,,Stort Bu,till den läkare som inte gjorde sitt jobb riktigt…Hoppas att du får en tillvaro framöver som du förtjänar..Haé så bra du kan..Kramen.


    • Hejsan! Tack! Ja det är verkligen en vinst till mej och förlust till den läkaren, 1-0. Tusen tack för så fina ord! Kramen!


  2. GRATTIS,,, förstår du är överlycklig att detta gått igenom nu.
    Är det så att du ska tillbaks till läkaren var 3:e år för en ny bedömning även om du har fast sjukpension tills du blir folkpensionär..??

    Även om jag har fast sjukersättning (som det heter idag) så måste jag ändå till läkaren var 3:e år,, för jag kan ju ha blivit bättre så jag kan jobba mer.
    Vet en annan vän som precis har fått beviljad hel fast ersättning som också måste till läkaren var 3:e år… *sjukt*

    Men, vilken lättnad för dig..

    Kramar om.. // Annelie


    • TACK! Ja det har varit riktigt jobbigt för kroppen (och knoppen). Och ja, det är verkligen en lättnad efter 24 års kamp.

      Nej jag har nu 100% permanent Stadigvarande Sjukersättning (”sjukpension”) utan omprövningar. ”För all överskådlig framtid” innebär stadigvarande nedsatt arbetsförmåga samt att alla rehabiliteringsinsatser anses vara uttömda.

      Det Du syftar på kallas Tidsbegränsad Sjukersättning, då omprövas det och är ingen ”fast” (permanent) sjukersättning. Då anses man ha arbetsförmåga, anses kunna återfå arbetsförmåga eller anses kunna förbättras av rehabiliteringsinsatser.

      Kram!


  3. Åh äntligen! Gud så skönt att de äntligen har tagit sitt förnuft till fånga 🙂 Stort grattis!!!!
    Var/vem är det som har spått dig (vill gärna veta)
    Bad snart??
    Kram Marianne


    • JA! Äntligen! Fy tusan så skönt. Även om det inte är något man önskar sej, men när alla insatser är ”uttömda” så slipper jag nu skeppas fram och tillbaka mellan stolar som ingen vet vilka regler som gäller, vad man ska göra med mej och vart jag hör hemma. Idag har jag en toppenläkare som verkligen står på min sida och det är jag så tacksam över!

      Vem som spått mej? Skrev ju det tidigare. Klicka på länken så kommer Du till det blogginlägget 🙂

      Bad snart, absolut! Hade tänkt göra lite ärenden på fredag, men vi kanske hinner med det också? Åker gärna och badar på fredag! 10?

      Kram!!


      • Tio blir jättebra.
        Kram!


  4. Jag är glad för din skull att du får lugn och ro på den fronten i alla fall. Det är inte roligt att kämpa för något som är så uppenbart.
    Man väljer inte att bli sjukpensionär – jag ser det som att drabbas.

    Ha det gott och sköt om dig! Varm kram


    • Tusen tack, rara Du! Visst, det är ingenting man önskar egentligen, men som jag skrev i kommentaren ovan; När alla insatser är ”uttömda” så slipper jag nu skeppas fram och tillbaka mellan stolar som ingen vet vilka regler som gäller, vad man ska göra med mej och vart jag hör hemma.

      Lugn och ro behövs verkligen för att orka ta hand om min värk och min Trigeminusneuralgi nu. Stress gör ju inte saken bättre.

      Man väljer inte att bli sjukpensionär, man drabbas – kunde inte ha sagt det bättre själv!

      Varma kramar tillbaka!



Kommentera

