h1

Utslagen

januari 30, 2013

Idag är det tufft att leva, mitt skov av Trigeminusneuralgi verkar ha nått sitt esse. Smärtattackerna är intensiva och fruktansvärt påverkande för resten av kroppen.

TNattacker

Trigeminusneuralgi i en beskrivande bild, förutom att jag har den bilateral (dubbelsidig) … Och idag är det så hemskt smärtsamt att ens tala, äta, dricka, svälja, hosta, skratt, stå upprätt eller ligga och vila … Jag har dubbelseende, kraftig yrsel och yxhuggande attacker i huvudet, värst på höger tinning och inuti höger öra. Vickar jag huvudet till höger känns smärtan öka som om jag har bly som trycker i huvudet, ligger jag ner så ökar attackerna. Det är kraftiga hugg, känns som nån hugger en yxa i huvudet gång på gång på gång, det känns också som blixtar, elstötar, nålstick och brännande smärtor. Då huggen är som värst svartnar det för ögonen. Är otroligt ljudkänslig i onda örat. Jag kan säga att de senaste tre-fyra dagarna har varit såhär och jag är fruktansvärt frusen hela tiden. Känner mej så otroligt sjuk och slut i kroppen.

Men idag har jag ringt min vårdcentral, dom ringde upp och skulle kolla upp om min remiss till Magnetröntgen är skickad, om inte annat så måste jag iallafall själv ringa till Röntgenavdelningen på Sjukhuset för att säga att jag vill veta vilken tid, hur lång väntan dom har och att jag inte kan komma i mars månad. Jag hoppas det inte tar för lång tid för jag vill verkligen få hjälp. Rätt medicin får jag först när dom vet orsaken, men hur många månader ska man behöva vänta…? (Nu får jag laborera själv med epilepsimediciner och tunga smärtstillande)

8 kommentarer

  1. kolla upp vårdgarantin, där står det hur länge du ska behöva vänta.
    kan dom inte hålla det måste dom skicka dig till ngt annat sjukhus.


    • Tack snälla. Jag hoppas nu få komma efter påsk till magnetröntgen.


  2. Testa att stäng av alla mobiler wifi , ipads, trådlösa dect telefoner i hela hemmet, de strålar och gör oss sjuka


    • Tack, jo jag håller med. Men vi har inte så mycket teknik hemma och när jag mår sämre har vi ingenting igång då jag inte orkar vara vid datorer och liknande.


  3. Hej Maya!
    Jag hoppas att du är inne i en av dina bättre perioder. Jag som skriver är en receptariestudent vars examensarbete handlar om just trigeminusneuralgi. När jag sökte efter bilder på google.se för att illustrera denna sjukdom så ingick den ritade bild du har på din sida i mina träffar. Vilken illustrerar både de nerver som ingår och den fruktanvärda smärtan som sjukdomen medför. Jag undrar om du kan ge mig ditt tillstånd att använda den i mitt examensarbete? Jag hänvisar naturligtvis till dig som källa.


    • Hej Malu! 🙂

      Välkommen hit! Intressant att Trigeminusneuralgi uppmärksammas på detta sätt. Vad glad jag blir! 🙂

      Nu vet jag inte exakt vilken bild Du menar, jag har flera ritade bilder på bloggen som jag använt då jag beskrivit sjukdomen. Många av bilderna har jag lånat av Trigeminusneuralgi-grupper (vissa via Facebook) eller hittat på Pinterest (bilder som troligen härstammar från USA eller andra länder). Då källa tyvärr ofta saknas har jag i min tur lånat dem utan källa. Men kontakta gärna en Trigemunisneuralgisk grupp om Du vill ha källhänvisning till bilden. Jag vill inte ta åt mej äran för bilder som inte är mina, utan hoppas att källhänvisningen blir rätt.

      Lycka till med Ditt examensarbete! För mej värmer det att sjukdomen blir upplyst då det tyvärr finns väldigt lite information, forskning och kunskap här i Sverige. USA har mer långt framskriden forskning, information och kunskap om detta.

      Må väl
      // Maya


      • PS! Jag undrar hur Du kom på idén att skriva ett examensarbete om just Trigeminusneuralgi? Det vore jätteintressant att höra. 🙂 Kommer Ditt examensarbete publiceras nånstans? Kan det tas del av när det är färdigt? 🙂


      • Hej igen!
        Det var bilden på mannen i svart vitt som grimaserar illa och smärtan är markerad med en blixtpil.
        Tack för tipset om att hitta källor till bildernajag söker vidare.Om det går bra för dig så fortsätter jag gärna vår konversation via mail, det vill säga i ett privat rum? Visst har du den?
        Då får du även svar på dina frågor…

        Malu



Kommentera

