h1

Läkarbesök

maj 18, 2013

LCHFBLOGGSE

Senaste 6-8 veckorna har jag haft ett väldigt lågt blodtryck, med svimningsanfall på köpet. De 2-3 veckorna nu senast har jag dessutom fått högt blodtryck som det rusat upp till i någon minut, sen ner till normalt eller lågt. Det har pendlat som tokigt och jag har mått sämre och sämre. Dels har jag ju svimmat och haft blackouter, sen har jag varit karusellyr och mått jätteilla. Dels har jag haft en tryckande huvudvärk när blodtrycket gått från högt till lågt.

Förra fredagen blev jag rent ut sagt rädd, vi satt i soffan och såg film och hade tittat ett tag. Sen plötsligt får jag en total blackout, det svartnar för ögonen och jag blir jätteorolig. Vi mäter blodtrycket som är höga 165/131 och pulsen ligger på 80.

I tisdags hade jag två tider på vårdcentralen, fick träffa en sjuksköterska men hon tyckte att jag borde träffa en läkare. Så hon bokade en akuttid åt mej istället. Och jag hade nu betalat 125kr i onödan eftersom det var en LÄKARE jag behövde. ”Om Du känner sånt högt blodtryck igen med obehag, får en ny blackout, tappar känsel eller känner en förlamning eller tecken på Stroke så ring 112 efter ambulans” sa hon. ”Jaha, så det kan vara så allvarligt?” tänkte jag.

Igår Fredag träffade jag en läkare, inte min vanliga läkare, utan en annan… Akuttid på Vårdcentralen som kostade 200kr. 1 tim 15 min väntan på läkaren och sen får jag träffa honom i 3 minuter…Gissa om jag är arg och less! Det innebär en inkomst på 4000kr i timmen när man räknar ut timtaxan. Bortkastade pengar jag kunnat göra något roligare för. Fy vad DUM jag kände mej…

Läkaren hade attityden ”jag har egentligen inte tid med Dej, vad är det för fel på Dej som är sminkad, glad och fint sommarklädd?”. Jag borde kanske ha gått osminkad och slafsigt klädd? Eller kanske inte ens gått dit? Eller kanske jag inte skulle ha visat honom mina anteckningar? För i hans ögon verkade det helt normalt att svimma var och varannan dag, att gå från jättelågt blodtryck sekundsnabbt (100/50) upp till högt för att sedan rasa till lågt igen är okej, att ha fruktansvärd huvudvärk vid det höga trycket som försvinner när det rasar likväl som domningar i fötterna är tydligen normalt, och att 154/88 samt 150/90 inte alls är högt blodtryck, att min kropp har svårt att reglera blodtrycket…men det är helt normalt…

Att jag dricker väldigt lite vätska menade han att våra kroppar kan jämföras med soldater i öknen som klarar sej länge utan vatten…för vi dricker när vi är törstiga… Jag sa att jag är nästan aldrig törstig och då menade han att jag dricker nog tillräckligt…

Det är sånahär gånger som jag anser att läkarvården blivit åt skogen för dålig, att de inte har tid för sina patienter. Och det är då jag blir mer och mer övertygad om att jag ska ha huvudet under armen eller möjligen vara helt medvetslös när jag söker sjukvård!!!

4 kommentarer

  1. Det var verkligen en dålig läkare, han borde ha tagit dig på allvar och vi kvinnor vill gärna sminka oss och känna oss fräscha än om vi är sjuka och sånt borde dom acceptera. Jag har själv blivit dåligt behandlad några gånger och inte fått hjälp när det behövts så jag vet hur det känns. Åk upp akut nästa gång det händer. Man blir förskräckt när man ser vad som håller på att hända inom vården, det blir en otrygghet som man inte är van vid. Jag som är gammal ser verkligen skillnaden.

    Sköt om dig
    varm kram


    • Ja jag blev så förvånad, arg, besviken och tom i huvudet av besöket. Glömde helt bort att ställa de frågor jag hade för jag blev så paff av hans bemötande. Och tanken TÄNK OM nåt händer och han inte gjort en endaste undersökning, den tanken finns ju! Jag gick ju dit för att jag ville ha svar, min omgivning likaså. Och nu är jag bara mer förvirrad. Jaha, är det såhär det ska va?

      Kram!


  2. Det skall verkligen inte vara så. Man blir verkligen ställd som du säger när man blir behandlad så nonchalant

    Kram


    • Ja och nu har jag ju glömt att be om magsårsmedicin som det var tänkt i samband med besöket, så nu blir det att gå dit igen 😦

      Kram!



Kommentera

