h1

Det är en neurologisk sjukdom!

juli 9, 2013

TNattacker

 

Trigeminusneuralgi är en neurologisk sjukdom. Vanligtvis har man ensidig Trigeminusneuralgi (TN) över halva ansiktet/huvudet, men jag har en bilateral TN (dubbelsidig). För att snabbt och enkelt förklara vad Trigeminusneuralgi är kan jag säga att det är som att Du har svår tandvärk, fruktansvärd öroninflammation, kraftig migrän/huvudvärk, elstötar i ansiktet, svår yrsel och fruktansvärd halsfluss – på samma gång!! Sjukdomen kallas ibland för Självmordssjukan eftersom smärtan är så enormt svår. Och nästintill inga tabletter hjälper mot smärtorna. Och det är ingenting som syns utanpå vanligtvis. OM man nu inte får nervryckningar, domningar och förlamningar i ansiktet som kan synas, eller att man tappar talförmåga helt eller delvis, sluddrar eller har svårt att tala. Ungefär samma symptom som Stroke / Hjärnblödning har.

Utöver detta har jag även en svår nackskada som i sej också ger nacksmärtor, domningar i armar och händer, svår yrsel, kraftlöshet i händer mm dagligen. Man tror att min TN uppkommit av mina nackskador för 25 år sen och detta är under utredning. Jag har till dess en diffus behandling som inte alls hjälper och har gått med TN mer eller mindre i snart 25 år p.g.a. bristande kunskap och forskning. Den svårare TN diagnosticerades först i maj-juni 2011.

Och äntligen har remiss till magnetröntgen av huvudet kommit, brevet kom i fredags, den 5 aug ska jag dit. Jag har väntat 7½ månader på att få komma till magnetröntgen (MRT), men tyvärr har det inte skrivits MRT för nacken i remissen (såg jag) som jag hade önskat. Det hade kunna lägga hela pusslet, nu läggs bara halva pusslet. Lite trist om jag ska behöva göra en till MRT när det kunnats göra allt på en gång. Både läkare och neurolog tror ju att nackskadorna är orsaken till mina symptom.

Vill det sej väl får jag rätt behandling efter MRT-svaret, Epilepsimedicinen Gabapentin har det talats om. MVD-operation om de hittar blodkärl som stör nerverna är en annan behandling, om det skulle beslutas så. Men det får jag ta som det kommer…

(Detta är kortfattat & förhandsskrivet av mej tidigare som jag kopierat in igen).

2 kommentarer

  1. Hej Maya! Mr T här:
    Vad jag vet finns den inte som tal eller ljudbok men jag skall fråga Kim om det är aktuellt.

    Mrs M här:

    Det är en fruktansvärd sjukdom du drabbats av och det gör ont i mig dom gånger du beskrivit plågan. Bra att du får komma på magnetröntgen.Jag håller mina tummar för att dom kan göra nåt för dig som lindrar. På magnetröntgen syns det mesta. Jag önskar också att boken fanns som ljudbok för jag har svårt att fokusera på bara text efter min nackskada. Därför kollar jag på film istället när en del böcker filmas.

    Sköt om dig
    varm kram


    • Hej, jag har själv trigeminusneurologi,dock bara i vänstra sidan men alla tre nerverna smärtar. Jag kan därför mycket väl sätta mej in i din smärta, jag bara tänker mej den dubbel. Men jag har något jag vill dela med mej av något som har hjälp mej så jag nu endast behöver ta medecin mot bivärkningarna vilket är som någon som har haft kraftig migrän och nu bara får vanlig huvudvärk ibland. I Stockholm utför dom något som kallas för Gamma-knife operatione på canser patienter samma operation görs på trigeminus patienter.
      Kolla upp detta på nätet!! Jag rekomenderar detta!!
      Har även opererat in teflon mellan nerven och ett blodkärl detta gav mig lindrin i ett år. Efter Gamma-knife operationen har jag varit besvärsfri i
      tre år!! och hoppas på att det fortsätter så.
      Stå på dej och ge dej inte det finns hjälp att få!!



Kommentera

