h1

English Past?

november 18, 2013

rachael-ray-evoo

Jag måste ha varit engelsktalande i mitt förra liv. Ibland får jag inte fram orden på svenska och då dyker det bara upp på engelska i mitt huvud. Tur det är ett världsspråk som nästan alla kan, för jag blir ju förstådd ändå. Som till exempel på Willy’s häromveckan. Två expediter har blockerat gången med en pall med varor och står och packar upp varor i hyllorna.

Expediten: ”Kan jag hjälpa till med något? Vad söker Du?”
Jag: ”Ehhm…ja, jag söker…ehm… E.V.O.O.” (bokstaverar jag på engelska)
Expediten: ”Jaa, det finns ganska många att välja på…den här kanske?” Varpå hon sträcker fram precis den flaska jag söker.
Jag: ”Åh, tack!”
Expediten: ”Varsågod, det var så lite så.”

E.V.O.O. betyder Extra Virgin Olive Oil (för den som inte vet). En speciell Olivolja med andra ord. Och JA, jag har tittat mycket på Rachael Ray!

Extra Virgin är av högsta kvalitet och dyraste olivoljan i klassificering. Det bör inte ha några defekter och en smak av färska oliver.

Den har en anti-inflammatorisk egenskap.
Den innehåller nyttiga antioxidanter.
Den sägs skydda hjärtat, blodkärl och celler. Även för mag- och tarmkanaler.
Den sägs hämma Helicobacter bakterier som förorsakar magsår och matsmältningsproblem.
Den innehåller Vitamin E och Betakaroten.
Den innehåller Omega-9 fettsyror.
Den sägs förebygga Cancer och sänka blodtryck.
Den förebygger Osteoporos benskörhet.
Den förbättrar och skyddar hjärna och nervsystem.

Källa: http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=132

2 kommentarer

  1. Tack för tipset och informationen.


  2. Vassego! 😉



Kommentera

