h1

Koständringar

februari 13, 2014

Idag har det gått en vecka sedan jag bytte kost och jag kan konstatera att jag mår helt klart mycket bättre! Jippi!

Anledningen till att jag gjort koständringar beror på att jag börjat reagera på kosten jag äter. Med magsmärtor, dålig matsmältning, magproblem, kraftigt illamående av mjölk och laktos. Och mot vissa andra produkter även med brännande, svullna läppar, med svullnad i tungan, blåsor och ”skärsårskänsla” i tungan och samma i svalget. Det kliar på tungan och läpparna blir rödare. Men på senare tid även med andningssvårigheter.

0. notter

Under en tid har jag alltså reagerat på Nötter, men i Juni 2013 när jag reste till Spanien & Gibraltar började jag reagera mycket mera mot nötter (luftledes), och därefter mot fler och fler produkter. Särskilt när någon annan i samma flyg samt i en buss åt nötter så reagerade jag kraftigt. Det gäller nu inte bara vissa Nötter, utan alla Nötter, även Choklad, Kakor, Kex och Flingor. Nu får jag läsa på ALLA innehållsförteckningar. Jag reagerar mot allt. Även mot Mandel och Mandelmassa som ska vara minst allergiframkallande av nötter. Det gör att jag inte heller vågar äta sojaprodukter, sojaintolerans är besläktat med nötallergier, detta kallas Korsallergi. Läs länken Korsallergi till höger. Den som är allergisk mot t.ex. Björkpollen kan vara allergisk mot t.ex. Äpplen. Den som inte tål Kvalster kan bli Skaldjursallergiker. Bra att veta för den som undrar.

0. kokosmjolk0. kokosmjölk1-e1367916138641-768x10240. kokosmjölk IMG1255209101

Nu har jag också reagerat på mjölk och laktos, så jag har ändrat min kost till helt och hållet med att välja alternativ till t.ex. Mjölk till Kokosmjölk och Havremjölk (det finns även Rismjölk, men det har jag inte testat). Vi kör nu med Havregrädde till helgens Potatisgratäng för att testa det.

0. kokosmjölk Webbpannkakor

Jag åt Asiatiska Pannkakor för några dagar sedan och det var supergott. Jag bytte bara ut vanlig Mjölk mot Kokosmjölk samt tillade 0,5 dl Mjöl och 1 Ägg extra i smeten för att få rätt konsistens till pannkakorna. Annars blir pannkakorna svåra att hålla hela när man vänder dem i stekpannan.

0. Oatly Vaniljsas

Till pannkakorna skivade jag Bananer och lade på Oatly Vaniljsås (gjort på Havre) som är nyttigare än vanlig vaniljsås. Och herregud så gott det var!

Oatly har en hel del goda produkter. Havremjölk (Havredryck), Chokladmjölk, Jordgubbs- & Hallonmjölk, Chokladglass, Vaniljglass, Jordgubbsglass, Kolaglass, Choklad-& Bananglass, Jordgubbsyoghurt (Havregurt), Exotisk FruktYoghurt, Naturellyoghurt, Smoothies, Chai Dryck, Pannkakssmet, Matlagningsgrädde (iMat), Vaniljsås mm.

0. oatly010. oatly_choklas010. oatly_glass_samling_copy_copy_512657c5e087c3177e208340

Jag har faktiskt varit laktosintolerant som liten och det har kommit och gått genom åren. Jag åkte in på sjukhus ofta då men ingen visste vad laktosintolerans var på den tiden. Min mormor har det och min son Robin har det. Under åren som sonen bodde hemma gjorde vi en helt laktosfri kost så jag mådde ju bra då. Nu när sonen är utflyttad och sedan Pelle kom in i bilden, han älskar mjölk, så har vi haft vanlig mjölk, grädde et.c. i och till allt. Men nu har jag insett att jag måste prova att vara utan det och göra alternativ kost. Även om Pelle tycker det är svårt och vill göra som vanligt, eller glömmer bort sej så är jag nu på jakt efter nya produkter, nya recept och hittills går det jättebra. Jag har ju relativt bra kunskap sedan Robins uppväxtår. Och min mamma är behjälplig som varit kock.

Jag kan nu inte äta några som helst Mjölk-/Laktos-produker, inget som innehåller Nötter eller som ”kan innehålla spår av Nötter”, inte Chokladkakor/Chokladbitar, inte Kex & Kakor, inte Seafood, inte Rädisor, inte övermogna Tomater, inte övermogna Bananer och får kontrollera allt nytt eller informera andra vad jag inte tål. Jag blir nästäpp av vissa sorters öl, men ingenting jag bryr mej om eller lider mycket av.

Jag tål inte beröring av Barrträd, Jordgubbsblast, nyklippt Gräs, Kaktusjord samt tål inte vistas i rum som Barrträd, Julstjärnor och Hyacinter för då blir jag prickig av utslag och kliande eksem. Jag har även allergi konstaterat mot Björkpollen, Gräs, Gråbo, Damm och Kvalster. Mot pollen, gräs och gråbo har jag mediciner i tablettform, mot damm- och kvalsterallergi tar jag kortison-nässpray som jag tar dagligen (Nasonex & Rhinocort Aqua).

Jag funderar på att göra nya allergitester och höra med läkare om t.ex. nötallergi för att kunna få läkarintyg när jag reser så att ingen äter nötter på t.ex. flygplan, anslutningsbussar och hotell vilket är mycket viktigt så att man inte råkar få en anafylaktisk chock. För detta finns även medicin i sprutform som man kan ha med sej på t.ex. resor och ha hemma.

0. 90-pro-orsakar-matallergi

Det finns flera länkar till höger om olika allergier, under rubriken ”Maya’s Pages”.

Kommentera

