h1

Tredje veckan – Laktosfritt Liv

februari 27, 2014

laktos - allergimat punkt com

Ja nu har det gått tre veckor med mitt laktosfria liv och hur fantastiskt jag mår sen! Efter två veckor såg jag dessutom en viktminskning på 2,5 kg vilket inte heller är ovälkommet! Totalt sett har jag tappat mer i vikt, men då från min högsta vikt räknat och med andra knep.

Men det är med ett laktosfritt liv som jag känner största motivationen till att kroppen inte lägger på sej viktmässigt just nu. När jag mår så bra vill jag fortsätta att testa detta. Jag har inte ändrat min övriga kost något, inte plockat bort sötsaker ens. Jag har ätit wienerbröd, glass och godis, druckit läsk och juice och ÄNDÅ gått ner dessa 2,5 kg.

Jag känner också att jag inte är sådär uppsvullen efter varje måltid, som om man är proppmätt hela tiden fastän man ätit lite. Jag känner det på jeansen och jag reagerade förra helgen att mina täckbyxor var stora i midjan, jag var så frusen så jag drog på täckisarna till prommisen till bensinmacken.

0. Oatly Vaniljsas0. oatly_choklas01chaokoh250

Jag har insett att Havremjölk inte var så gott att dricka, men det duger till bakning. Havremjölk smakar som sötad lättmjölk med smak av havregryn, för sött för min smak. Havregurt (yoghurt) var inte heller en höjdare att äta som den är, så den går bra till Smoothies. Oatley Vaniljsås och Oatley Chokladglass blir iallafall två favoriter jag kommer att fortsätta köpa. Än finns det flera produkter att testa. Jag har nu köpt en ny sorts Kokosmjölk som heter Chaokoh, importerad från Thailand.

2 kommentarer

  1. Vad glad jag blir när jag läser ditt inlägg, så härligt att du mår så mycket bättre. Jag gick på laktosfritt när jag fick diagnosen IBS men sen opererade jag gallsten och kunde äta vanligt men vi köper ändå så mycket laktosfritt vi kan. Jag hade också ballongmage men det blev bättre med laktosfritt. Min son brukar dricka havremjölk men jag har inte testat själv. Med 5:2 dieten mår man också mycket bättre och dan efter halvfastan mår man otroligt bra och är pigg.

    Tack för tipsen som jag skall kolla efter

    Ha nu en fin dag
    varm kram


    • Härligt när man kan inspirera! Jag har varit överkänslig sedan jag var liten, med sjukhusbesök och allt, men då visste de inte lika mycket som de vet idag om laktos mm. Jag levde relativt laktosfritt när sonen bodde hemma eftersom han var/är överkänslig, men när han flyttade hemifrån och jag blev sambo med Pelle (som är mjölk-o-man) så återgick jag till mjölkprodukter. Men så senaste månaderna har jag haft såna magsmärtor och illamående att jag nu ska testa att vara utan laktos igen.

      Jag lockas av 5:2-dieten, men jag tycker den verkar krånglig och har så svårt att hitta recept så det har inte blivit av.

      Kram!



Kommentera

