h1

Språkval och Dialekter

juni 11, 2014

Bild

 

 

Ibland kan jag bli lite förvånad över hur många som skriver konstigt på Facebook, på Instagram, på bloggar et.c. Ja, t.o.m. i Media, TV, tidningar och reklam.

T.ex ”Vart”

 

”Jag vart trött” när det ska vara ”Jag BLEV trött”
”Vart finns den?” när det ska vara ”Var finns den?”
eller
”Vi har vart till Stockholm” när det ska vara ”Vi har varit till Stockholm”

 

Jag tycker också det är tokigt när folk skriver på sina dialekter för alla kanske inte förstår.

 

Såsom dialekter/uttryck (vad det egentligen betyder efter = )
”It” = ”Inte”
”Imon” = ”Imorgon/Imorron/Imorrn”
”Bro/Bruschan” = ”Brorsan” eller egentligen ”Kompis”
”Gött” = ”Gott”
”Possetiv” = ”Positiv”
”God sambo” = ”Go Sambo” (Du ska väl inte äta personen i fråga?)
”Åså” = ”Och så”
”Blir svett” = ”Blir svettig” (Jag hoppas att man inte blir en blöt fläck liksom)
”Igentligen = ”Egentligen”
”På de”
= ”På dem eller på det?”

 

 

eller som jag läste häromdagen ”skulle komma inom för att säga hej” …inom…??? Jag har aldrig hört det uttrycket förr!

 

Det kanske är en självklarhet för den som skriver att förstå, men kanske inte lika självklart för andra.

 

Jag tycker vi ska värna om vårt språk och försöka skriva ordentligt, inte bara särskrivningar, utan även skriva såsom det verkligen heter. Och, fundera på vad vi skriver innan vi ”skickar iväg det”. Tänk vad våra barn och barnbarn ska skriva obegripligt till slut om de inte lär sej vad som är rätt språk.

 

Jag förstår att många har T9 eller liknande, jag förstår om folk skriver snabbt och har bråttom, men ändå. Man kan ändra sej, man kan lära om mobilens T9, man kan radera fel och göra om. Och man kan korrekturläsa.
Jodå, jag kan också skriva fel, jag är tacksam när någon påpekar det också!

 

Eller jag kanske ska börja skriva på dialekt helt och hållet? (Jag har ju bott lite överallt i landet, från Kiruna och Ludvika – till Borås och Jönköping) Ja då förstår Ni kanske inte alls vad jag skriver och det vore väl tråkigt…

 

Häjn jör väl it såo vanschklit å ferståo, vo säj dö?
Sko skreiv nalta pijtmåle opa bloggn för jä?
Vöre jär dä vä dä? Ferståo jä it na? Hä va väll vo I tännkt.
Menn nu nöggest I ta’n kopp uti soln å börre vä daan för hä jär mysche å järra!

2 kommentarer

  1. Jag tycker det är roligt med dialekter och svenska språket. För mig får folk gärna skriva hur dom vill! Förstår jag inte vad dom menar, är det ju bara att fråga…. Vill dom inte avslöja vad det är…. Ja, då är det ju upp till dom!

    Varför vara som alla andra?!
    Annorlunda är 3vligt!
    //Kramizar….


  2. Jag är en av de som skriver på lite dialekt,, skriver alltid gött,, för gott för mig är sååå tillgjort, även om det är den riktiga svenskan.
    Jag tycker också det är skojj när folk skriver på lite dialekt.

    Trevlig helg.. // Kramen



Kommentera

