h1

Jag är synsk!

september 2, 2014

Det är inte första gången det händer, men jag blir nog aldrig van vid det. Lite kusligt att känna på sej saker som stämmer till 100% ibland… Mamma och jag bokade en resa för nån dag sedan för att hälsa på min son Robin i Spanien. Jag sa ett par gånger att avvakta tills vi hört av honom så att han verkligen är där. Men hon insisterade på att boka resan. Jag lämnade meddelande på Skype men fick inget svar. Jag sa åt mamma ”vad gör vi om han är i Sverige eller bortrest och inte kan träffas?” Mamma tyckte att vi ändå lär träffa honom. Jag hade på känn att det inte blir så.

Sen sa mamma plötsligt igårkväll att vi skulle komma förbi nu ikväll och att hon hade en överraskning, direkt fick jag känslan att det hade med Robin att göra. Det kändes i kroppen. Och SÅ rätt jag hade!

Först och främst så kom Robin förbi. Sen bor han inte kvar i Spanien! Han är på mellanlandning i Sverige och ska flytta till Utrecht i Holland. Han åker den 6 september.

IMG_20140902_224908 Robin, orakad och lite olikt foto blev det…

Så nu blir min och mammas resa lite ”förgäves” då vi inte kan träffa Robin,  men det blir en semester iallafall. Det är rätt kusligt när jag känner på mig saker som stämmer in sådär.

Utrecht kanal_in_utrechtUtrecht, Netherlands

Utrecht är huvudstad och den största staden i provinsen Utrecht i Nederländerna. Staden ligger i nordöstra delen av Randstad och är men sina 306 731 invånare den fjärde största staden i landet. Utrechts kommun har en yta på 99,32 kilometer (varav 2,97 kilometer är vatten).

Utrecht grundades omkring år 47 e.Kr. av romare som en militärförläggning, Rheno Traiectum (senare Ultra Traiectum, vilket har blivit Utrecht). På medeltiden blev det en biskopssäte, och det finns fortfarande en biskop av Utrecht. I staden slöts freden i Utrecht 1713, vilken avslutade spanska tronföljdskriget.

Påven Hadrianus VI föddes i Utrecht.

I Utrecht ligger också Nederländernas största universitet, Universiteit Utrecht. Staden är också, tack vare sitt geografiska läge mitt i landet, en knutpunkt för såväl väg- som järnvägstrafik.

utrecht2 Utrecht3

Utrecht är känt för sitt domkyrkotorn. Det drygt 112 meter höga tornet tillhörde tidigare domkyrkan men de två byggnaderna separerades genom en kraftig storm år 1674. Stadsbilden präglas också stadens kanaler. Oudegracht (gamla kanalen) går genom centrum. Stadskärnan har i stor utsträckning fått behålla sin medeltida struktur och karaktär.

utrecht-Netherlands

 

One comment

  1. Vad jobbar din son med..??

    Kramen Annelie



Kommentera

