h1

Stora Tjocka Släkten

januari 16, 2015

Kwartierstaat-door-Geertje-Aalders

Vi har en stor släkt, ja faktiskt så stor släkt att jag har lite svårt att hålla reda på allihop. Jag har släktforskat lite till och från sedan jag var 15 år och nu blir det lite lättare att ha koll på de levande med Facebook. Förutom att jag har skriftliga Ansedlar på papper i en pärm och där jag knappt längre har någon att fråga om släkten, eftersom dessa inte finns med oss längre, dessutom kostar det en hel massa pengar att hitta släkt bakåt i tiden eftersom jag nu hamnat där alla vägar inte bär till Rom, men väl ut över hela världen. Vi har rötter i Sverige, Finland, England, Grekland och utflyttade svenskar som ättat sej i USA. Dessa hade jag gärna velat veta mer om.

familytree

Sedan har jag en sida på Geni där jag fyllt i ett släktträd, mest bakåt i tiden och i fem-sex-sju generationer, men tyvärr tillåter Geni bara 100 personers släktblad för att vara gratis, sedan kostar det. Däremot kan mitt släktträd pusslas ihop med andra släktingar som fyllt i släktblad med sina släktingar så att mitt träd växer, vilket är kul och dessutom får jag reda på mer.

Så idag ”släktforskar” jag inte så mycket mer än noterar och finner släkt över Facebook och mera framåt i tiden än bakåt i tiden just nu. Glad är jag då jag fått kontakt med tremänningar som jag länge vetat om, men dom kanske inte vetat så mycket om mej och min bror samt min son och brorsans barn. Tremänningarna Pontus, Lisa Marie, Caroline, Tobias, Andreas, Anssi, Daniel, Johan K, Thorbjörn, Henrik, Johan E, Susanne, Sofia, Gabriella, Isak, Hannes, Jonathan & David har jag nu på Facebook. Gjort vänförfrågan på Zimon och Anthonia. Men dom är minst det dubbla till. Och det är några kusiner och tremänningar som inte ens har Facebook. Tanja och Jaana i Berlin t.ex. Jag har också min morfars kusin Pentti på Facebook nu och får på så vis veta mer om hans barn (mammas tremänningar) och barnbarn, så jag (och min bror) har fyra stycken fyrmänningar till; Linn, Oscar, Elliot & Livia.

Min son och brorsans barn har också Fyrmänningar – Pontus har nämligen tre barn; Ninja, Martin & Adrian. Marcus & hans tjej har fått tvillingar. Anssi har sonen Marcus och de bor i Ohio, USA. Daniel har dottern Julia och de bor i TrondheimNorge, Sari har två barn och Johan har tre barn. Tanja i Berlin, Tyskland har sonen Felix.

Kommentera

