h1

Saffransflorsockerbullar med Vit Choklad

december 7, 2015

saffransflorsockerlngpanna2-860x1161

Saffransflorsockerbullar med vit choklad i långpanna

12 st

Deg
½ g saffran + 1 tsk strösocker
25 g jäst
1 ½ dl mjölk, fingervarm
¾ dl strösocker
2 krm kardemummakärnor, mortlade
½ krm salt
1 ägg
115 g smör, rumsvarmt
6–7 dl vetemjöl

Fyllning
ca 200 g vit choklad (2–3 bitar i varje bulle)

Garnering
1 ägg
florsocker eller pärlsocker

GÖR SÅ HÄR

1. Mortla saffran och strösocker. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt saffran, strösocker, kardemumma, salt, ägg, smör och vetemjöl, lite i taget. Knåda degen i några minuter. Låt den jäsa under bakduk i ca 50 min.

2. Knåda igenom degen på ett mjölat bakbord och dela den i 12 bitar.

3. Forma släta bullar av dem. Tryck ner 2–3 bitar vit choklad i varje bulle och nyp ihop ordentligt.

4. Lägg bullarna med skarven nedåt i en form med kanter, ca 24 x 35 cm, klädd med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader.

5. Pensla bullarna med uppvispat ägg (strö över pärlsocker om du vill ha det).

6. Grädda bullarna mitt i ugnen i 15–18 min. Låt dem svalna på ett galler. Pudra över florsocker före servering.

1. Mortla saffran och strösocker. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt saffran, strösocker, kardemumma, salt, ägg, smör och vetemjöl, lite i taget. Knåda degen i några minuter. Låt den jäsa under bakduk i ca 50 min.

2. Knåda igenom degen på ett mjölat bakbord och dela den i 12 bitar.

3. Forma släta bullar av dem. Tryck ner 2–3 bitar vit choklad i varje bulle och nyp ihop ordentligt.

4. Lägg bullarna med skarven nedåt i en form med kanter, ca 24 x 35 cm, klädd med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader.

5. Pensla bullarna med uppvispat ägg (strö över pärlsocker om du vill ha det).

6. Grädda bullarna mitt i ugnen i 15–18 min. Låt dem svalna på ett galler. Pudra över florsocker före servering.

 

Kommentera

