h1

Lakritsmetoden?

maj 3, 2013

Senaste tiden har jag haft sjukt lågt blodtryck och tidvis haft svimningsanfall men lyckats få upp blodtrycket något med pimplande av kaffe. Jag har sovit, ätit och druckit bra så det är inte det som stör. Jag äter t.o.m. tillskott av vitaminer & mineraler just nu.

faint

Igår däremot så funkade det inte alls. Jag kunde inte ens stå upprätt utan att vilja svimma, jag var så fruktansvärt karusellyr och på det kommer ju illamående förstås. Jag försökte få i mej kaffe men det var svårt att ens sitta upp för att dricka det då det snurrade så kolossalt. Pelle bäddade ner mej i soffan redan vid 6-tiden, gav mej telefonen och sa att jag skulle ringa ambulans om det inte gick över. Men se det ville jag inte.

I 17 timmar låg jag i soffan, i horisontalt läge. Jag låg på 100/57-104/60 i blodtryck ungefär, det pendlade lite smått men blev aldrig normalt under dagen alls. Jag hade avdomnade fötter, frös och lite tungt att andas. Jag kunde knappt se TV’n eller surfa med surfplattan något för det bara snurrade, svårt att koncentrera sej på att skriva och läsa. Det gick inte alls att sitta upprätt.

Sjukvården gör inte så mycket med mitt låga blodtryck, mer än noterar det i journalen. Tyvärr. Men ska det fortsätta såhär som igår, ja då måste jag ryta till för det är ohållbart att inte ens klara av sin dag, inte ens kunna stå upprätt, att få krypa till toa och hålla i sej när man sitter på toalettstolen. Och för att inte tala om karusellyrsel och illamående så man knappt kan äta. Nu tvingade jag i mej mat till middagen dock, men det är inte roligt att må konstant illa.

Fick tips av min vän Monica att lakrits kan höja blodtrycket så vi skojade om att jag kunde börja med lakrits till frukost, och samtidigt är det bra för viktminskning…En god diet…”Laktritsmetoden” haha!

Imorse mådde jag lite bättre, 111/63 låg blodtrycket på efter frukost som jag snabbade mej att äta då jag inte mådde illa, men sen kom yrsel och illamående. Tvingat i mej en halv kopp kaffe nu, känner mej lite yr och svajjig än…

Jag har de senaste två-tre veckorna också haft extremt ont i fötterna och smärtan har spritt sej uppåt mot knäna, fått kalla fötter (ibland även händer), frusit, haft svårt att gå, tappat känseln, haft domningar och i måndags var det riktigt jobbigt att köra bil då jag hade helt avdomnade fötter, en verklig utmaning att köra bil kan jag säga.

I tisdags (Valborgsmässoafton) var svärföräldrarna Kicki & Ove förbi en sväng, sen hade vi grillning ute på altanen, trots regn och åt tillsammans med min svåger MickeÖ och hans fru AnneliÖ.

I onsdags (1 maj) var vi alla utbjudna på middag för att fira svärföräldrarna Kicki & Ove’s 45-åriga bröllopsdag, Safirbröllop.

2 kommentarer

  1. Låter härligt att du snart reser iväg och får träffa sonen! 🙂
    Hoppas lakritsmetoden funkar mot ditt låga blodtryck, god och enkel metod isf! 🙂
    Trevlig helg till er!


    • Ja Du må tro att jag längtar! Jag har ätit massor lakrits och mår något bättre, men vill ju inte äta mej less på lakrits heller 😉



Lämna en kommentar