h1

Remissbekräftelsen

november 9, 2012

Jag har fått ett brev i förra veckan, en remissbekräftelse från ett sjukhus sex mil härifrån om att dom emottagit en remiss gällande mej och att jag kommer att kallas dit om ungefär två månader från brevet skrevs (22/10). Så det blir nog i december, kring jul som jag ska dit. Äntligen, även om det känns långt bort ännu. Äntligen ska jag få träffa en neurolog angående min trigeminusneuralgi.

Inför detta har jag nu påbörjat skriva en smärtdagbok från den 22 Oktober 2012 om hur jag upplever mina trigeminusrelaterade smärtor, hur det känns, var det känns, när det känns och i vilken skala det känns.

Mina beskrivningar som elstötar, skruvmejsel in i örat, nålstick i ögat, yxhugg, knivhugg, tusen nålar, isbitskyla, domningar, känselbortfall, svimningar/svimningsanfall, solbränd hud och knivskärande smärta eller svår tandvärk, öroninflammation och bihåleinflammation på samma gång…det är inga nådiga smärtbeskrivningar men det är SÅ det känns när jag vill beskriva det! Jag vet inte på vilket annat sätt jag ska beskriva det…

Mina förhoppningar är nu att jag ska få utredas ordentligt, att få ureda medicinskt, både visuellt och gå igenom sjukdomshistorik, att få göra MRT Magnetröntgen, kanske LP Lumbalpunktion (Ryggmärgsprov) om så behövs med mera. Och kanske få lite svar på frågor om en gammal CT Scull / Datortomografi / Hjärnröntgen som gjordes 1994 om det kan ge några svar, om det finns några förändringar tills idag och framförallt om de frågor jag inte fick svar på då kan ges svar på idag. Jag oroar mej givetvis för att inte få tillräcklig tid med neurologen eftersom jag har en såpass utbredd sjukdomshistoria (med bilolyckan och fler kraniala nerver och skador som jag tros ha) och så mycket att ta upp och utredas för, men jag oroar mej också för svar som jag kanske inte är beredd på eller besked om att jag måste genomgå MVD Microvascular Decompression (operation i hjärnan för att flytta eventuella blodkärl, lättast förklarat). Jag oroar mej också för att ensam behöva gå igenom en eventuell operation, smärtan veckorna efteråt och tiden på sjukhus…

(Vill Du läsa mer om Trigeminusneuralgi så skriver Du ”Trigeminusneuralgi” eller ”Trigeminal Neuralgia” i sökrutan nere till höger, det finns även länkar till höger under ”Maya’s Pages” och ”TN” om Trigeminusneuralgi)

4 kommentarer

  1. […] En Gert i Rymden… « Remissbekräftelsen […]


  2. […] behandlingen och min läkare vågar inte ge mej en behandling förrän jag varit till en neurolog. Denna neurolog får jag träffa tidigast kring jul. Jag kommer att skriva mycket mer om TN och vilka behandlingsmetoder som finns, men jag kan själv […]


  3. När jag läst om allt du går igenom och så smärtsamt det är, så blir jag glad åt att du ändå nu ”finns på kartan” och ska få en tid hos neurolog. Helst ville man haft den igår … men det är väntan som gäller. Hoppas innerligt att du kan få den omedelbara och viktiga hjälp du behöver!
    Önskar att du har en fin helg och att du slipper smärtan.
    Kramar till dig


    • Tack snälla. Jag vet att det är mycket läsning, men ville ändå publicera det eftersom det är så svårt att få förståelse och när jag ska förklara glömmer jag mer än hälften. Det blir lättare att skriva och kunna skriva ner lite i taget så jag inte får ondare. Dessutom är Trigeminusneuralgi ett av de mest söka orden för att komma till min blogg just nu.

      Det är ändå oförklarligt på något sätt, det är först när någon blir drabbad som de verkligen förstår antar jag. Jag tror inte orden räcker till. Jag hoppas bara att smärtdagboken kan vara till någon hjälp vid neurologbesöket.

      Jag har haft smärtor konstant nu, tror inte jag har sån tur och lycka att slippa dem tyvärr. Men jag är envis och kämpar på, än så länge.

      Kramar tillbaka!



Lämna en kommentar