Archive for 18 december, 2015

h1

Frisörbesök 1

december 18, 2015

Frisyr20151207

Jag var ju som sagt på Frisörbesök den 7 December  för att verkligen göra något nytt med håret och samtidigt göra en ”specialbehandling” som fräschar upp håret. Något jag läst på om. Jag hade faktiskt kollat runt på stan vad frisörbesöket skulle kosta och jämfört priser då jag visste att det skulle bli dyrt, jättedyrt. En salong ville ha 3.400 kr för ett besök för mitt långa hår, den salong jag valde hade mindre än halva priset (1.200 kr) då jag fick gå hos en lärling. Hon heter Emma och har 20% rabatt som lärling. För mej som är sjukpensionär och såhär runt juletid är det en enorm skillnad i pris!

Först och främst hade jag mailat och skrivit precis vad jag ville ha samt beskrivit mitt hår, både färg, tjocklek, längd och kvalitet. Jag hade 60 cm långt hår så jag vet att många salonger tar ”långhårstillägg” (ofta ca 1.200 kr bara det). Och jag hade kollat in deras hemsidor, Facebook och Instagram för att se vilka salonger som var duktiga. Emma såg ut att vara väldigt duktig. Sedan fick jag ett ungefärligt pris eftersom man inte vet hur mitt hår reagerar på vissa produkter, det förstår jag ju.

Emma hade frågat i telefon om jag ville ha en klippning också, men med nytoppat hår (3 cm) tänkte jag att det inte behövdes och tackade nej eftersom det också är en kostnad. Men när jag väl var i salongen så såg jag att behandlingarna slet på topparna och att jag behövde klippas, Emma bjöd på klippningen gratis (samt färg gratis) och efteråt hade jag fått klippt 7 cm till, så totalt 10 cm kortare blev det med toppningen jag gjort innan. Och Emma (samt alla frisörer där) tar före- och efterbilder så mitt hår lär kanske dyka upp på både deras Instagram och Facebooksida. Blir kul att se och jämföra.

Specialbehandlingen Zerran (ungefär som Olaplex) har en efterbehandling som kostade 300kr för en flaska. Men det blir ett besök till, detta var jag medveten om. Det blir kanske uppåt 1.200 (+300kr) till. Så istället för 6.800kr landar jag på 3.000kr totalt, det är otroligt mycket det också.

Men då jag har en tillfällig hårfärg i väntan på att nästa frisörbesök gjorts så går jag med mössa på och visar inga foton mer än i svartvitt (och tyvärr syns inte hela hårlängden på fotot), för det ser tokigt ut nu. Jag kan kanske visa före- och efterbilder senare.

I väntan på nästa frisörbesök gör jag denna Zerran-behandling (ungefär som en 10-15 minutersinpackning) ungefär var tredje dag. Jag har märkt att både klippning och Zerran-behandlingen fått mitt hår att få tillbaka självfall/lockar vilket är lite ovant. Återbesök till Emma den 14 Januari är verkligen efterlängtad! Då har det gått fem veckor!

Och detta blir en födelsedagspresent till mej själv, då jag fyller år dagen efter, den 15 Januari…

h1

Chokladkaka med Mintkräm

december 18, 2015

MintChokladkaka

Chokladkaka med mintkräm

Chokladkaka med mintkräm mellan bottnarna och pyntad med krossade polkagrisar.

12 bitar

240 g kakao
400 g vetemjöl
600 g strösocker
3 tsk bikarbonat
1 ½ tsk bakpulver
1 ½ tsk salt
4 ägg
4 dl mjölk
1 msk citronsaft
4 dl vatten, varmt
6 msk neutral olja
2 tsk vaniljsocker

Frosting
460 g färskost, t ex Philadelphia, rumsvarm
230 g smör, rumsvarmt
900 g florsocker
½–1 msk pepparmintsolja

Garnering
1 påse polkagriskarameller, krossade

GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen  på 200 grader (varmluftsugn 175 grader). Klä botten på en springform,
ca 24 cm i diameter, med bakplåtspapper och smörj formens kanter med smör. Pudra kanterna med kakao. Du ska grädda totalt 4 bottnar så har du 4 lika stora springformar kan du grädda bottnarna på en gång (i varmluft).
2. Blanda kakao, mjöl, socker, bikarbonat, bakpulver och salt i en skål. Vispa ner ägg, mjölk,
citronsaft, vatten, olja och vaniljsocker i mjölblandingen. Vispa i ca 3 min.
3. Häll ¼ av smeten i formen och grädda den i 20–25 min tills kakan är fast.
4. Ta kakan ur formen. Har du bara en form så ska du grädda resten av smeten på samma sätt
i ytterligare tre omgångar. Diska springformen efter varje omgång, klä den med nytt bakplåtspapper och smörj och ströa igen. De fyra bottnarna ska kallna helt på galler innan frostingen breds på.
5. Frosting: Rör ihop alla ingredienser till frostingen och smaksätt med pepparmintsolja. Styrkan på oljan kan variera så börja med lite, smaka av och tillsätt lite till tills smaken är bra.
6. Sätt ihop kakan med frosting mellan varje chokladbotten. Avsluta med frosting och pynta med krossade polkagrisar.

 

Recept och Foto kommer från Tidningen Hembakat.

h1

Julkalender 18 Dec 2015

december 18, 2015

Årets Julkalender har temat – Roliga Låtvideos!

Varje dag kommer en ny rolig låtvideo i dagens lucka. Håll utkik och skratta med oss. Se ironin och humorn i dessa tokiga, galna, helt seriösa eller ironiska videos!

För att inte missa dagens lucka kan Du också följa bloggen genom att prenumerera på nya blogginlägg genom att anmäla Dej nere till höger på”Följ Maypel’s World”

numero18

Dagens Lucka – 18 (klicka på YouTube-länken nedan)

The Fighting Hour

Gillar Du Julkalendrar så finns det flera i bloggen sedan tidigare år att kolla in på, med teman allt från Julklappstips till Barndomsminnen. Sök i rutan nere till höger ”search archives” med sökorden; ”Julkalender”, ”Kalenderlucka” och ”Lucka”.

Alternativt så söker Du på ”December” för varje år i blogginlägglistan längst ner till höger, från 2009 fram tills iår 2015.

20661-logo2

Söker Du t.ex Julmusik för julstämning så klicka på AccuRadio (klicka på bilden) där Du finner många radiokanaler online.