h1

Tegretol

september 2, 2011

Trigeminusneuralgi. Jag har lärt mej vad min sjukdom heter, men kan inte på långa vägar allt om den. TN (som den förkortas) är en neurologisk sjukdom där man får nervsmärtor i ansiktet och hela huvudet, vissa patienter får mer, vissa mindre. Sjukdomen är ovanlig i sej, men ännu mer ovanligt är det att få den dubbelsidig och dessutom utbredd i flera nervbanor. Jag har fått den dubbelsidig och väldigt utbredd, i alla nervbanor. När man får diagnosen påbörjar man ofta en behandling med epilepsimedicinen Tegretol. Alla svarar inte på den, så man är lite av en försökskanin i början.

Jag har haft en jobbig vecka med värk och det har varit tuffare än jag väntat mej att börja med Tegretolen. Vet inte ”om det ska vara såhär” eller om jag ska ”stå ut” ett tag till. Men jag har verkligen inte mått bra. Förutom att jag varit sjukt trött och sovit mesta tiden samt haft en molande tung huvudvärk som inte velat ge med sej dag ut och dag in har jag haft en yrsel värre än jag annars brukar ha i.o.m. min nackskada. Min ”verklighetsupplevelse” eller hur jag ska kalla den (mer overklig) har känts underlig (medicinpåverkad). Hjärnans funktioner känns ha gått på halvfart liksom. Nej usch, jag vet inte vad som var bättre, smärtor eller biverkningar av Tegretolen…? Pest eller Kolera?

Några TN-smärtor = domningar, stickningar, smärtsam öronsmärta (som öroninflammation), smaklökar försvinner, ”tandvärk” på en till flera eller alla tänder på samma gång, ögonsmärta (som att få stick eller hugg i ögat), svårt att svälja, svårt att tugga, svårt att tala, pulserande smärtor, huggande smärta, ”bränd hud-känsla”, berörighetskänslig, kramper mm. Detta kommer och går under dygnet, attacken kan vara från sekunder till dagar. Inget man vet i förväg och inget man kan förutspå. Dessutom, inget man kan se utanpå en person!

TN är väldigt nytt för mej som diagnos – även om jag är supersäker på att jag haft det ända sedan trafikskadornas början (i vart fall sedan -97 enligt smärtdagböcker jag hittat). Förut kanske i mindre skala, men i maj iår small det till och jag har det mer eller mindre hela tiden.

Att det skulle ta 22,5 år (sedan bilkraschen) innan man fick den här diagnosen är helt galet när man tänker på det. Oron att man har allvarliga blödningar/skador i nacken som i framtiden kan innebära ännu mer problem finns givetvis i tankegångarna. Att MS och tumörer samt stroke kan ligga till grund för TN så blir man givetvis rädd. Det är några av huvudorsakerna till att man får Trigeminusneuralgi.

Att Tegretol hade mycket biverkningar hade jag läst på om, men att det skulle kännas såhär hemskt var jag nog inte beredd på. Förutom att den hittills inte hjälpt alls mot TN så har jag varit riktigt ”drogpåverkad”, yrsel så att jag knappt kunnat stå upprätt och därtill kraftigt illamående så jag velat kräkas. Värst är ju den konstanta huvudvärken som känns som en tung blyklump i huvudet. Lite som migrän faktiskt. Sedan har magen påverkats, jag har haft knivskärande smärtor i magen, tappat matlusten, inget har sett ut/smakat gott. Och extremt trött har jag varit, jag har bara varit vaken några timmar mitt emellan tablettintagen när första Tegretolen på morgonen slutat verka tills nästa tablett ska tas på kvällen. Jag har sovit otroligt mycket. Eller varit halvdöd och inte fattat om det varit dag eller natt. Hjärnan har varit seg, jag har haft svårt att tänka, svårt att prata och svårt att koncentrera mej.

Så jag förstår att läkaren sa att jag inte ska köra bil första veckorna. Fy vad jag saknar bilkörningen. Jag tog ju bilkörkortet i januari för ca 1,5 år sen och har kört bil nästan varje dag. Varför jag tog körkortet så sent beror på att jag varit bilrädd, körrädd och farträdd sedan bilolyckan 1988. När jag äntligen tog körkortet har jag kört, kört och kört för att komma över rädslan. Varje dag. Och känslan att kunna åka och handla lite mjölk, hälsa på nån eller göra nåt ensam har varit otroligt skönt. Nu känner jag mej låst. Alla är vana vid att jag kan komma över på en kopp kaffe och nu tvingas man kanske förklara ”att det inte går, kom och hälsa på mej istället”… Det är inte så lätt alltid.

Jag har redan under veckan tillfrågats om jag kan köra till/skjutsa några personer ungefär fem gånger och tillfrågats om/blivit bjuden på fest två gånger. Tilläggas kan att man heller inte får dricka alkohol under behandlingen. Jag får heller inte dricka eller äta någonting innehållande grapefrukt eftersom det slår ut medicinen.

Om man varit uppmärksam så kan man hitta länken till Robinson-Petras blogg i kolumnen till höger. Detta för att jag blev så berörd av hennes öde, hennes egna ord om sin hjärnblödning (stroke). En stroke är också en neurologisk sjukdom, och stroke vill jag säga att jag är rätt väl insatt i.

Jag vill bara avsluta med några otroligt bra skrivna citat ur Robinson-Petras bloggs kommentarer för eftertanke, jag kunde inte ha skrivit det bättre själv. Citat ur kommentarerna, denna kommentar skriven av Johan Wester (Källa: http://petraljungberg.wordpress.com/2011/08/31/kapitell-1-stroke/#comments )

”…men bara för att man kan skriva på internet så verkar få här ens ana vilken möda som förmodligen ligger bakom de orden.”

”…men blir lite stött när man tror att blogg/skrift på internet = fullt fungerande igen.”

”Att man skriver kan tex från den sjukes sida vara en del i acceptans och rehablitering likaså osjälviskt delgivande av information för att informera läget… ”

”Beror det på ålder, kunskap eller detta internetsamhälle vi nu lever i att tangentskrift = fungerande person?”

 

Till sist, citat från Facebook som också är så sant som det är sagt…

”Ett leende betyder inte alltid att du är glad, utan att du är stark nog att le även när det gör ont…..”

English: ”A smile does not always mean that you are happy, it can also mean you are strong enough to smile even when it hurts….”

6 kommentarer

  1. Jag har aldrig hört talas om denna sjukdom innan du skrivit om den så ingående och bra. Nu får man veta lite mer och det verkar vara hemskt att drabbas av detta. Jag är själv väldigt tablettkänslig så jag är alltid rädd när jag måste äta medicin. Du får ta kontakt med läkaren om det fortsätter som det gör. Jag blir lite tagen när jag läser allt du skrivit för jag känner igen en del saker som jag har själv. Vad starkt av dig att du tog tag i din bilrädsla. Förstår att det varit jättesvårt efter det du varit med om. Min man har haft en stroke för några år sedan men det är värre när en ung person som Petra får det. Tänk vad en bilolycka kan ställa till det. Jag känner verkligen med dig och det gör ont i mig när jag tänker på hur du har det. Det låter som en mardröm. Jag tycker att du är så stark som klarar av detta. Jag vet inte hur jag skulle klara att få en sån sjukdom. Ibland önskar man att man kunde trolla. Ingen skall behöva lida så.

    Citatet från facebook satt mitt i prick

    Sköt om dig vännen. Hoppas du kommer att bli bättre och att medicinen bara ställer till det i början

    Varm kram


    • Jag förstår att man inte hört talas om denna sjukdom, för det hade inte jag heller och den ÄR väldigt ovanlig. Det finns knappt information på Internet om den (särskilt inte på svenska) och läkarna vet väldigt lite om den. Så det är ju inte så konstigt att man inte hört talas om den.

      Sedan är det ju så att man inte läst/hört mer om sjukdomar som inte drabbat nån närstående eller t.ex. en kändis att man inte heller ”lägger märke till den” eller kan associera den till någon. Men idag t.ex, om man tänker på MS – den första person många då tänker på då är Louise Hoffsten. Hon har givit sjukdomen ”ett ansikte”. Någon att relatera den till. Annars går många sjukdomar ”förbi” en.

      Eftersom jag inte hittat så mycket om sjukdomen på nätet så ser jag det som ”viktigt” att skriva om den. Nu blir det förvisso subjektivt, men det är ju mina upplevelser och min blogg. Jag har fått ett väldigt bra stöd via Facebook-gruppen ”Vi som lever med Trigeminusneuralgi” där man kan fråga, berätta och få stöd av andra som känner likadant och vet vad man pratar om. Andra ser ju inte på utsidan vad man upplever, hur man oroar sej, vad man undrar över och så. Det är svårt för de närstående att förstå också. Man känner sej rätt så ensam då. Det kan därför vara väldigt skönt att få prata med dem som har samma sjukdom. Och på köpet har jag fått en vän som har samma sjukdom, är jämnårig med mej och bor i samma kommun som mej!

      Idag ställde jag en fråga till gruppen om just medicinen om fler känt att den inte alls hjälper mot TN, fler hade upplevt det så jag är inte ensam att känna så och det var skönt att höra att det finns andra mediciner man kan prova framöver om denna inte passar just mej. Men jag ska ge den lite tid och sedan ska ju min läkare göra en utvärdering om ett par veckor.

      Precis som Du skriver att Du känner igen Dej så har faktiskt nackskador väldigt mycket liknande symptom, likaså min Bells Pares som jag tidvis kan drabbas av. Ibland blir det då svårt att urskilja vad som är vad. Om man ska släppa sådant man håller på med, vila och/eller om det är TN som man inte kan förutse eller förhindra, skoven kommer när dom vill. Nackskadan kan också utlösa TN vilket kan vara bra för nackskadade att veta.

      Varm kram tillbaka


  2. Men snäckan.. *kramar om*
    Nog för jag visste du hade smärtor,, men SÅNA smärtor kunde jag aldrig drömma om.
    O denna sjukdom du skriver om så bra, fanns inte ens i min vetskap.. iofs mååånga sjukdomar som man hör talas om mer och mer nu när jag jobbar som Personlig Assistent som alltså är neurologiska sjukdomar.
    Usch vad jag LIDER med dig,, hjärtat då.
    Önskar jag bodde nära dig,, så hade jag kunnat komma till dig och fikat (om du hade velat alltså ) 😀
    Åså hade vi kunnat åkt nånstans,, då jag har körkort och bil (som vi köpte oss för snart 2 veckor sedan).

    Ja du,, jag vet inte vad jag ska skriva,, mer än att jag tycker allt är sååå sorligt för dig med denna hästvärk du har och inte nog med det,, biverkningarna av din nya medicin.
    Men, som du säger.. man måste försöka att vara positiv ändå.. o det är du verkligen..!!!!
    Jag känner ju inte dig IRL,, men du verkar vara en guldklimp.

    Stora kramen // Annelie


    • Tack snälla! Ja smärtor har jag ju ”alltid” haft, d.v.s. dagligen dygnet runt efter min bilolycka. Men denna neurologiska sjukdom (TN) har tillkommit, dock vet ingen när exakt. Jag fick diagnosen först i maj-juni iår. Precis som jag svarade Malin (Wiper) här så är det ju lite därför jag skriver om den eftersom den är ovanlig och få vet om att den finns. Plus att det finns så väldigt lite information om den. Och ingen kan säga säkert men det är mycket troligt att den kan komma från min nackskada från början, ja bilolyckan helt enkelt. Redan då konstaterades blödningar i nacken.

      Som det är just nu känner jag bara mej påverkad av medicinen och får bara biverkningar av Tegretolen, jag får ingen som helst lindring mot sjukdomen av den och det känns lite verkningslöst att äta Tegretol nu. Men jag ska som sagt ge den lite tid och upptrappningen på Fredag kan ju visa sej bättre. Får vi hoppas.

      Vad rar Du är, visst hade Du fått komma och fika om Du bott i närheten! Och vi hade säkert kunnat hitta på en massa kul också. Såg Er nya, fina bil, älskar färgen på den!

      Tack för så fina ord! Visst är och försöker jag vara positiv. Ofta mer än jag kanske behöver. Jag visar sällan på utsidan när jag mår dåligt eller har ont. Ställer upp för andra så mycket jag kan och försöker alltid vara stark utåt. Ber sällan om hjälp och försöker klara mej själv så mycket det går. Men nu senaste tiden har jag insett när andra tyckt att jag behöver be om mer hjälp och ska iallafall prova på hjälp med hem och annat att dom kanske har rätt. Varför köra huvudet i väggen gång på gång, göra så mycket själv och bli dålig när man kan få hjälp, få sällskap och må lite bättre?? Nåja, det tog några år (22,5!) att komma till den insikten. Sen återstår det att se om man tar sej för att söka/fråga om hjälpen…

      Kram


  3. […] gjorde jag en upptrappning av medicinen Tegretol mot min Trigeminusneuralgi. Från två Tegretol-tabletter om dagen till tre. Plus min […]


  4. Har precis fått diagnosen och har svårt att smälta det hela. Det är vidrig smärta och det tar på en.
    Ha en fin dag alla



Lämna en kommentar