Archive for 1 december, 2011

h1

Julstämning

december 1, 2011

Önskar Ni lite julstämning kan Ni ju alltid ta del av våra tips som t.ex. att lyssna på Julradio, några av dem har vi snabblänkar till längst ner till höger i bloggen. Vi varierar mellan vår svenska Julradio (premiär idag), den engelska AccuRadio HolidaysRadio (som spelat länge nu) och amerikanska julradioprogram för att höra lite olika jullåtar. Jag tror att jag får allra mest julstämning av julmusik, en brasa (som jag skrev i förra inlägget), glögg, pepparkakor, skumtomtar och tända ljus! Vad får Du julstämning av???

Vår juliga spiselkrans till julen sitter uppe på den öppna spisen igen, detta foto tog jag ifjol…

Foton: Copyright StudioMaya (Mina Egna Foton) Man får EJ använda mina foton utan mitt tillstånd. Photos: Copyright StudioMaya (My Own Photos) My photos may NOT be used without my permission. Kamera/Camera: Nikon D5000  *8 (2010-11-29)

Don't touch my site

h1

Foto i regn

december 1, 2011

Foto i regn = Failure!

Igår spöregnade det hela dagen, det var 8+ grader varmt och blåste uppåt 10 sekundmeter, inte stormen Berit precis för hon har ju mojnat och dragit utan att passera oss här. Vi drabbades inte alls av henne. Men det har varit blåsigt igår, några starka vindpustar viner runt knuten även idag. Men solen finns där bakom några moln idag. Igår hade jag ju planerat att försöka ta lite mörkerfoton utomhus men insåg snabbt att det inte skulle bli så himla bra. Dessa foton tog jag med mobilen från vårt inglasade uterum på vår gäststuga och vedboda på gården. Som synes så försvann ju den lilla pudersnön häromdagen… (Fotona är klickbara större)

Foton: Copyright StudioMaya (Mina Egna Foton) Man får EJ använda mina foton utan mitt tillstånd. Photos: Copyright StudioMaya (My Own Photos) My photos may NOT be used without my permission. Kamera/Camera: Sony Ericsson Satio Mobiltelefon (2011-11-30)

Men några foton av det jag tänkte fota igår, det blir det inte idag heller för jag håller mej inne. Igårkväll och inatt hade jag enorma TN-smärtor och dom har fortsatt även idag, men förhoppningsvis håller det på att lugna ner sej lite mer för jag orkar vara uppe iallafall. När det är som värst ligger man ju bara och gråter av smärtorna. Det är lite svårt att äta när det är så, det blir bara iskalla smoothies till måltider nu…men det gör inget, det är ju gott och kylan lindrar något. Dock blir jag ju frusen på kuppen så jag går omkring i långkalsonger och raggsockor haha. Apropå raggsockor så har jag imorse beställt hemstickade raggsockor av Pelles kusin Jenny som stickar på beställning. Jag funderar på att ta in lite ved idag, kanske göra en liten brasa ikväll? En sprakande brasa och lite julmusik vore väl inte dumt?

Foton: Copyright StudioMaya (Mina Egna Foton) Man får EJ använda mina foton utan mitt tillstånd. Photos: Copyright StudioMaya (My Own Photos) My photos may NOT be used without my permission. Kamera/Camera: Nikon D5000 (2010-11-29)

h1

Maypel’s Julkalender Lucka 1

december 1, 2011

Idag är det den 1 December och då börjar vi MayPel’s Julkalender. Vi tänkte ha en julkalender där vi ska visa dagens lucka i form av våra barndomsminnen. Varsågoda, Lucka 1!

Barnprogrammet Farbror Frippes Skafferi är något vi minns och blir nostalgiska av. Det var på den tiden det bara fanns TV1 och TV2, när fjärrkontrollen inte ens var uppfunnen, man fick byta kanal och ändra ljudnivån genom knapparna på TVn.

Farbror Frippes skafferi var ett barnprogram i Sveriges Television. Martin Ljung, alias farbror Frippe, botaniserade bland filmburkarna i sitt skafferi. Sändes för första gången den 27 oktober år 1976.   Ett stående inslag var burken med en ramsa om Pelle Plutt: ”Pelle Plutt plutt plutt Tog ett skutt skutt skutt Över ån ån ån, tappa tån tån tån in i kammarn efter hammarn, spika fast den lilla tån”   Han hade även den ”håriga burken” som han tog fram i bland.

Video: YouTube.com 

(Förtida inställt blogginlägg)